torsdag 16 september 2021

helgerna

I helgen som gick träffade jag en god vän, och tidigare kollega. Vi hade hyrt en liten stuga längs Ynde byväg, i Blekinge, och vi liksom bara... var. Åt gott, drack gott vin (hon är kännare på riktigt och väljer alltid mycket goda viner) och pratade. Trots att vi är en bit in i september var fredagskvällen så ljum att vi kunde sitta ute till sent, sent. Och inga mygg! Lördagskvällen var också ljummen, men regnstänkig så då satt vi inne. Och dessemellan besökte vi en lite kul gårdsbutik, strosade lite längs vattnet i Sölvesborg och promenerade med hunden i bokskogen. På söndagen tog jag den långsamma vägen hem. Stannade till vid Haväng och tog mig en strandpromenad i duggregn. Tittade på båtarna i Skillinge hamn. Vågor som bröts och skummade på Löderups strand och sedan en liten, misslyckad, svampexkursion i en blandskog. Men det spelade liksom ingen roll att jag inte hittade någon svamp... det är bara så skönt att följa sina infall och låta saker hända. Jag behöver det.

Helgen som kommer. På fredag vinprovning med några kollegor. Hälften av gänget har fått förhinder och det känns som att vi kanske skulle skjutit upp hela träffen... På lördag tänkte jag, om det inte är busväder, ta med mig Sigrun och Torvald till Ystads djurpark. Föräldrarna ska på fest i Köpenhamn, så jag ska stanna över till söndagen. Vi ska nog hitta på lite fina grejer tillsammans.

Arbetet rullar på. Mycket att göra och jag blir fort trött. Men jag väljer att fokusera på eleverna och undervisningen och det känns just nu väldigt bra. Resten får bli som det blir. Nui höst har vi ämnesträffar i religion och det känns som att det kan komma ut något konkret och användbart av det. Då ökar också motivationen. Studieresor ska också planeras. Jag tänker att eleverna kommer att uppskatta detta och om jag orkar tänker jag absolut resa tillsammans med dem. Men så ska det planeras och bokas och grejas och... jag har inte tid och ork till det, riktigt. Jag får väl bita ihop, typ. Och ha siktet inställt på helgerna.

Songs from the Wood - Jethro Tull


Inga kommentarer: