söndag 11 december 2016

det var den helgen, det...

Den där förkylningen gick över. Just när jag var mitt inne i den tänkte jag att "det var ju trist att det skulle sluta så här", men sedan kaxade jag upp mig (säkerligen tack vare dekokter, vila efter jobbet och panodil) och kom tillbaka upp på banan. Och tur var ju det, jag som hade hela helgen inbokad för att hälsa på hos Sigrun, med föräldrar. Den här gången var det inte passning på agendan utan bara roligheter tillsammans, alla fyra. Och så här i efterhand kan jag konstatera att vi hann med mycket! I fredags var det spelkväll hos grannarna (en av dem är arbetskamrat med Mike) och Sigrun däckade på soffan och vi kunde ta oss något glas vin och ha det allmänt trivsamt. När en umgås med småbarnsfamiljer blir det sällan några längre sovmorgnar (och det har jag ju sällan, alldeles oavsett det) så innan lunch på lördagen hann vi både med en promenad och en lokal, ganska tafflig, julmarknad. Men jag håller med Matilda om att en ska stödja lokala initiativ. Med tiden kan den ju växa till sig, marknaden. Efter lite kaffe och slöande hemmavid åkte vi över bron och tog en promenad i Köpenhamn, åt en sen lunch (eller kanske det var tidig middag?) på en ganska fancy restaurang (asiatiskt), tillsammans med en av Mikes gamla vänner, drack gott kaffe på ett litet "bohemiskt" café och gick sedan på glöggfest hos en annan av Mikes arbetskamrater och efter en god stund tyckte vi att det egentligen var ganska skönt att kunna skylla på Sigrun (som var söt, rolig och ytterst charmig hela tiden) och åka hem tillräckligt tidigt för att kunna natta Sigge och sedan se Star Trek Beyond, uppkrupna i soffan,

Idag... upp tidigt, kaffe förstås, en hastig räd på Emporia för lite nödvändighetsinköp (Sigrun har plötsligt växt ur alla sina tights så de bara tyr henne under knäna) och vietnamesisk lunch (jag tror aldrig jag kan tröttna på asatisk mat) och sedan upp mot norra Skåne för att smygkika på en avstyckad gård Mike och Matilda är spekulanter på. Jag förstår dem. Den gav väldigt sköna vibbar, det mörkgråa, regntunga dystervädret till trots. Och sedan körde de om Hässleholm, släppte av mig vid stationen så jag kunde ta ett tåg hem och de köra tillbaka till Bunkeflostrand. En ganska händelsrik helg, alltså - men samtidigt mysig och avkopplande. Jag gillade till och med glöggfesten trots att de flesta av gästerna var okända. Värdparet har jag dock träffat hemma hos M & M, liksom Mikes gamla polare som följde med dit också.


Inga kommentarer: