torsdag 3 december 2015

on the mend

Springa! I morgon! Hurra!
Sakta bättrar jag mig. Planen var faktiskt att springa ikväll, men jag valde det säkra och bestämde mig för att, i stället, pyssla lite här hemma och köra fredagsmys efter jobbet imorgon - först springa och sedan discofredag på gymmet. Jag har till och med snickrat ihop en för ändamålet avsedd spellista på Spotify.

Julmiddagen igår blev av, och den blev trevlig. Synd bara att trubaduren spelade så fasligt högt, och med dålig ljudkvalitet. Jag har ondare i öronen idag än efter en Motörheadkonsert. Hes var jag också när jag vaknade eftersom all konversation fick föras skrikandes...

Studiedagen idag blev... konstig. Förmiddagen var grymt bra med föreläsning och samtal kring kring utmanande undervisning, återkoppling, dynamiskt tankesätt (growth mindset) och James Nottingham. Men efter lunch blev allt pannkaka eftersom vi plötsligt måste planera för att niorna ska komma på besök den 15:e och ingen hade fått reda på någonting... Jag brukar kalla den där dagen för "kaosdagen". Dessutom känns den inte det minsta effektiv eller värdefull. Det finns andra, bättre, sätt att marknadsföra vårt gymnasium till ortens nior. Men jag blev mest bara sned för att jag verkligen, verkligen hade hoppats att vi skulle kunna fortsätta det vi påbörjat innan lunchen och kanske faktiskt komma någonvart i vår strävan att bli en ännu bättre skola... Och för att den där tisdagen sånär ryckte undan fötterna på min planering som måste hålla hela vägen in i kaklet för att mina elever ska få en optimal förberedelse till slutprovet. Stresspåslaget jag fick när jag först fick höra skojar en inte bort.

Huset är så nystädat det nu kan bli med papper på golvet och kablar och snickargrrejor i köket och damm överallt. Fredagen kan få komma. Men först: sova!



Inga kommentarer: