söndag 20 december 2015

tvärnit

Ekumenik i min hall...
Jag borde ha vant mig, vid det här laget. Ändå blir jag lika förvånad, varje gång jag går på en längre ledighet, över hur trött och lat jag blir. Eller... lat är nog inte rätt uttryck, men jag gör så lite som möjligt. Efter julbuffén med kollegorna i fredags sprang jag förvisso en rätt okej runda, och körde discofredag därefter, men sedan har jag alltså inte sprungit. Det vill säga; jag sprang inte igår. Hur det blir idag vet en inte än, men tvätt och lite förberedelser (läs: mestadels städning och sovlogistik, men också en viss paketinslagning) inför julfirandet, och en adventsfika hos en god vän ger ju inte jättemycket utrymme för någon längre löprunda. Men... ibland får jag helt enkelt prioritera lite annorlunda. Eller... så springer jag en pannlamperunda ikväll.

Hur eller hur har jag lagat, och frusit in, tre stora formar av den traditionella mellandagslasagnen (fyra sorters ost i såsen!). De ska med upp på fjället. Och så har jag bakat en fruktkaka med sprit i. Rom. Om kakan bara är hälften så god som smeten var så blir den riktigt lyckad. Nu ska den bara få stå ifred i kylen några dagar och mogna till sig. Kvar att göra är att steka revbensspjäll, snitsa ihop en Jansson och fixa skinkan. Det görs på onsdag. Möjligen baka bröd också. Jag vägrar stressa. Tar lite varje dag och sätter själv kraven för vad som "ska" vara.

Byggboden
Badrummet som skulle vara klart i fredags är inte klart. Tack för den, rörmokare. Nu är 100% närvaro utlovad som imorgon och det får vi sannerligen hoppas. Annars får jag ett totalt psykbryt. En månad utan dusch hemma, och behöva köra till gymmet så gott som varje dag för detta, och tvätta håret i köksvasken, är förvisso ett first world problem men det är likafullt ganska irriterande. Nu blev det ju längre än planerat pga fuktskadan som upptäcktes, men även min bekvämlighet har uppenbarligen sina bortre gränser.

En tanke flashade förbi för en stund sedan... jag behöver nog köpa mig en ny säng snart. Tanken som hastigt passerade min hjärna: hur bred ska den vara?




Inga kommentarer: