lördag 14 juli 2018

borta bra

Å ena sidan...

Jag hade bestämt att köra hem från Ön idag, och stanna hemma några veckor på grund av att jag lovat vara standby när Lillebror Rodey tänker anlända och att både Johanna och Jenny kommer och hälsar på, att jag ska till Oslo några dagar och sedan kommer syrran Cia på besök. Men jag sov dåligt, natten till fredag, efter att någon smugit runt stugan, i torsdagsgryningen, och stulit en av cyklarna som stod (olåst...) bakom gäststugan och dessutom längtade jag faktiskt hem. Och varför förstöra nästan en hel lördag på att packa ihop, städa upp och sedan köra i timtal, när jag kan göra det en fredagskväll, i stället? Så efter att ha varit nere i Gräsgårds hamn och kaffat och lunchat med Lena och Janne (som också hade drabbats av hemlängtan och bestämt sig för att köra hem till Byn samma kväll) gjorde jag ett effektivt avslut med stugan och körde hem. Via Byn, faktiskt, eftersom jag beställt en grej på nätet som av någon mystisk anledning skulle hämtas ut på Coop där (jag vet att jag adressändrade, när jag beställde...). Där passade jag också på att tanka och tvätta bilen som en slags symboliskt avslut på min Ölandssejour. Jag har stugan augusti månad ut och lär nog åka dit en gång till, skulle jag tro, men gör jag det inte är allt städat, avstängt och färdigt.

Det visade sig att en misstanke jag haft om att trots att gps:en inte håller med så är det både något kortare (marginellt) väg och helt klart snabbare att köra till Ön via Byn i stället för den urtrista vägen som går Karlshamn-Karlskrona-Ön. Å andra sidan har det varit en smula nostalgiskt att köra in i Nättraby och spana lite hur det ser ut nu, där vi bodde när barna var små...

Och... det var så skönt att vakna i min egen, sköna säng idag på morgonen. Jag kom ju hem före tio igår, så jag hann packa ur allt och skapa ordning. Nu kör jag en maskin tvätt och planerar att ta mig en cykeltur längs havet och det känns gott i min själ. Deppigheten ligger på lur men jag jobbar vidare med min strategi att varje dag göra något som är aktivit och som jag vet normalt får mig att må bra. I morgon ska jag påbörja ett pysselprojekt (klä om min sänggavel) och på måndag ska jag till gymmet. Jag ska klara det här. Jag måste.

... och å andra sidan.


En kul sak som kom ut av vandringen på Alvaret, häromdagen, är att vi började spåna på att cykla på Bornholm några dagar, nästa sommar. Det är något jag velat göra så länge men helst i sällskap och när jag kastat ur mig idén genom åren har mina vänner alltid tyckt att det verkar jobbigt - eller så har de väl bara varit väldigt ointresserade. Och så visar det sig att Malin gått och funderat på samma grej! It's a date!

Senaste bok jag läst: Dödstvätterskan av Sara Omar. Väldigt, väldigt tung och jobbig bok om ett viktigt och allvarsamt ämne. Den kommer att följa mig ett bra tag.

Inga kommentarer: