måndag 28 juli 2014

sömnen

När jag vaknade i morse var jag övertygad om att klockan var halvsju. Det var den inte. Tjugo i tio var mer korrekt. Jag har lyckats sova ifrån både väckaren (som jag hade satt vid halvåtta för att komma mig ut en runda innan värsta hettan sätter in) och stänga av radion, som ofta står på med behagligt vågskvalp om nätterna. Jag tror jag behövde det. Och den där rundan kan jag ju ta ikväll. Dagen får bli antingen en strand på Öland (jag har svårt att bestämma mig) eller Altanen i solen. Jag får se. Semester = inga måsten.

Jag har drömt också. Vaknade mitt i vad som verkar ha varit en lång dröm om en skolstart. Nya elever och vilt främmande, samma skola och kollegor men ändå nytt och annorlunda. Inget särskilt - mer ett konstaterande att jag har drömt. Och minns ungefär vad. Det händer inte så ofta.

Jag har en ny laptop. Present från Mike. Den har stooor skärm vilket gör att jag med ännu större behållning kan se till exempel senaste avsnittet av Rome, vilket jag gjorde igår kväll. Den har också amerikanskt tangentbord vilket funkar kanonbra så länge jag inte tänker efter, utan bara skriver. Fingrarna hittar å, ä och ö och olika tecken av sig själva. Bara jag inte tänker på det.

Helgen var fin. Fredagen var en dag på en öländsk strand och lördagen och söndagen var sol och till stor del mina saudiamerikaner på besök, med altanhäng, prat, skratt och hundratals fina bröllopsbilder. Nu har de dragit vidare och jag har några dagar för mig själv innan nästa äventyr tar vid. De dagarna ska få vara tämligen lugna och händelselösa. Sova, sola, träna och kanske se någon god vän över en fika. Hänga på altanen, dricka massor av kallt vatten och... läsa. Just nu läser jag om böckerna i George RR Martins serie A Song of Fire and Ice, men jag lägger dem åt sidan till förmån för en Bodil Malmstenvecka. Några av böckerna i min trave har jag läst men vill återstifta bekantskapen med, och ett par har jag inte läst alls.



Vad mer sedan sist? Jag har gått med i Kristofers och Jennys 69 Days of Workout Challenge. Lång historia kort går det ut på att en under 69, på varandra följande, dagar ska gå (eller ägna sig åt motsvarande fysisk aktivitet) 300 km. Det låter jättemycket, jag vet, men det är inte ens 4,5 km om dagen. Det kommer jag ju att fixa. Sedan får en avdrag för enheter av alkohol, och det har jag inte heller något problem med, så det här ska bli kul! Slutdatum: 2 oktober!

Innan jag brygger på lite mer kaffe och sätter mig till rätta med Priset på vatten i Finistère vill jag bara ge en hälsning till de av mina vänner som är muslimer:


2 kommentarer:

ANNA sa...

Visst är de bra Sagan om Is och Eld... Jag är inte alls imponerad över (mjukporr-) TV-serien som många som INTE löst böckerna hyllar.

Själv har jag läst å läst om hela serien ett par gånger. Jag har ju någon sån där knäpp att jag gärna löser om alla fram till... varje gång det kommer ut en ny bok i en serie jag läser. Utöver det kan jag plocka valfri bok och slå upp lite var som å läsa bara för att jag gillar stämningen i boken, handlingen kan jag ju redan.

magda sa...

Jag har inte ens sett ett halvt avsnitt av teveserien. Vet inte om jag ska göra det, heller...
Omläsningen sker i väntan på nästa del! :)