lördag 16 april 2016

paraplymagi

Igår klev jag upp nästan innan jag ens hade gått och lagt mig. Det var kolmörkt ute och medan jag torkade håret och drack kaffe, simultant, körde tidningsbilen förbi ute på gatan. Kvart över fyra tog jag jobbilen och körde till Lessebo där jag hämtade upp kollegan U och så fortsatte vi till Göteborg och en heldagskonferens för förstelärare. Jag var lite skeptisk men innehållet var mestadels väldigt bra. Fast... det här med konferenser. En sitter och sitter och enda gången en reser sig är när en ska fika eller äta. Jag är inte van att sitta still så mycket och länge. Jag behövde lunchpromenera åtminstone. Men Göteborg var ösregnigt. Det regnade när vi kom, det regnade när vi for och det regnade dessemellan också. Enda gången det inte regnade var när jag hade småsprungit bland vattenpölarna, längs Avenyn, för att köpa mig ett paraply. När jag kom ut ut butiken hade det slutat. Jag fick mig en liten, liten prommis, i alla fall.

För dagen idag hade jag en plan. Att gå upp och frukostera i lugn och ro, sedan springa en runda och så köra in till Kalmar för en timmes massage. Planen funkade ända till Kalmar. Men när jag kom till lokalen var den stängd, pga dödsfall (nej, inte massören men någon i familjen). Jag åkte ner en sväng till vattnet, funderade på om jag kanske skulle sticka över till Öland men... efter ett kort ärende (födelsedagspresentsköp) körde jag hem igen. Jag har en liten, men enveten, huvudvärk som ligger på lur och har gjort sedan jag vaknade och den skulle antagligen ha förtagit lite av glädjen över en spontan runda på Öland. Ska ta det en kommande helg i stället. Förbereda med en kaffetermos och köra ner till södra udden.

Just nu ska jag försöka att inte vara så besviken för min uteblivna massage. Jag hade verkligen behövt den, men givetvis är det ganska futtigt i perspektivet av att någon har dött. I stället ska jag laga mig något gott att äta till middag och sedan tillbringa resten av kvällen, i min stora sköna fåtölj, tillsammans med Märta Helena Reenstjerna [von Schnell] som jag nördar ner mig med sedan några veckor. Det blir bra, det.

Disigt över Kalmarsund

Inga kommentarer: