tisdag 30 augusti 2016

referensramar

I en grupp ser vi filmen The Secret Life of Walter Mitty. Vi har jobbat med dagdrömmar, och andra, och vi har läst och diskuterat James Thurbers novell. Ganska tidigt i filmen frågar en elev: "Men jag fattar inte... vad gör han? Vad är det han jobbar med?". För den som inte sett filmen kan jag avslöja att han jobbar som negative assets manager, dvs han har hand om LIFEs stora fotoarkiv. Och... jag inser att inte alla av dagens digitala unga vet vad ett fotonegativ är... och jag känner mig med ens uråldrig.

För övrigt är filmen underbar. Varm, rolig, inspirerande och... till stor del inspelad på Island. Halleluja, typ!

Stykkíshólmur! Vårt vandrarhem ligger precis till vänster, utanför bilden!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alla elever vet inte vad en vinylskiva är (skandal) och igår märkte jag att bara några få visste vad ett riktnummer var. De kunde inte riktnumret till egna byn och inte ens till Stockholm eller Malmö. Dags att lämna yrket för naturhistoriska museet.

magda sa...

Vi lägger in oss i sprit och drar!

Teresa Terttu Brunzell sa...

Hehe...
Låter som en riktigt bra film, den ska jag se. Ja, jag kan se den bara för soundtrackets skull!

magda sa...

Gör det, Terttu! Jag tror inte du blir besviken! :)