söndag 22 mars 2015

storstad i 210 knyck

Maman. Louise Bourgeois.

Stockholm är alltid Stockholm. En stad att älska [att besöka] och ogilla [att bo i]. Vi åkte upp, ca 70 elever och lärare, i ottan i fredags, och hann knappt skyffla in lite lunch, på Moderna, innan vi såg bl a Serrano och Parr på Fotografiska och sedan Vårsalongen på Liljevalchs...

Cunt. Petra Ryrberg.
... och så checka in på af Chapman och svida om snabbare än stålis i sin telefonkiosk, och vidare till Trettondagsafton (underbar föreställning!) på Dramaten (jag m fl), och Chicago på Stadsteatern (andra m fl) och till slut, vid elvadraget, få sig lite till livs på TGI Friday i Kungsan och så hem och välta omkull i en skön vandrarhemssäng och sova järnet...

... och sedan ha ställt klockan på 6 (jag) och faktiskt - mot alla odds! - kliva upp, komma mig i springkläderna och ge mig ut och upptäcka att fredagens gråsura snöblask förvandlats till solbelyst skönhet, vara behjälplig med att fotografera en spansk turist (för att hans vänner aldrig annars skulle tro honom om han berättade om kylan, snön och solen) och så halkspringa en sjukilometers ren njutrunda runt Skeppsholmen, bort runt Nybroviken, Strandvägen och en liten sväng på Djurgården...


... innan det var dags att vända tillbaka för att hinna med dusch och frukost och promenad till gamla stan och Mordvandring...

Pojke som tittar på månen. Liss Eriksson.
... och sedan lunch på egen hand (som inte blev originellare än en latte på ett av Wayne's ställen på Drottninggatan)...

Mmm... kaffe + mjölk = LUNCH!

... och så ses för att åka ut till Naturhistoriska (och därvidlag glömma ge eleverna ett litet frågeformulär som naturkunskapsläraren skickat med oss...) och vandra omkring (elever förtjusta över muséet men besvikna för att det inte fanns en enda ledig plats till Cosmonova) och sedan ta mig egentid och ta tunnelbanan in till stan och möta upp med härliga vännen Malin och låta eftermiddagen bli en riktigt skön långfika med tillhörande goda samtal och sedan tillbaka till utgångspunkten af Chapman för att räkna ihop oss och lasta in oss på vår medhavda buss och rulla tillbaka till Smålands djupa skogar och vara hemma hos Sixten, Torsten och Lilla Spöket (Vilmas "smek"namn) före midnatt och vara så uppvarvad att både macka och lite godis hann slinka ner ner innan jag till slut kom mig i säng och, så småningom, somna och väckas av solen rakt in i ögonen och tycka att det finns tusen sämre sätt att vakna på.



Och så tassa upp och sparka igång pelletsbrännaren (måste byta ut ett raster... den får inte tillräckligt med drag, ibland) och göra kaffe och knäckemackor med västerbottenost och chatta med Janice, i Alaska, om klimatförändringar och returnerade julklappar och "the gyre" (google is your friend) och vår gemensamma frustration över att inte tillräckligt görs, tillräckligt snabbt och så (just nu) sitta kvar vid köksbordet, lyssna på radion och luta hakan i handen och se ut genom fönstret och den lättlätt skyiga himlen och hoppas på att snart kunna ställa i ordning på altanen och kunna dricka mitt morronkaffe där. Planerna för dagen är lättsamma - köra ett par maskiner tvätt, läsa, pyssla och kanske - om lusten faller på - springa en runda framåt eftermiddagen. Nu tänker jag brygga mig lite mer kaffe.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

just nu saknar jag Stockholm... alla underbara vårutställningar och Maman på Moderna! måste...

finfina bilder och berättande! tack för inspiration :)

magda sa...

Ja, ibland måste en bara dit för att stilla abstinensen! Ska försöka mig på en helg till, lite senare i vår - i något lugnare tempo... :)