lördag 8 augusti 2015

sommarens sista bad?

Matilda är urstark. Igår var vi på gymmet igen och hon håller ett tufft tempo på crosstrainern och lyfter och grejar med hantlar och skivstänger. Det är roligt att se hur folk sneglar förundrat (ja, magen är STOR nu...) men de kommer också fram och pratar och frågar. En av oldboysen skrockar glatt och kallar mig mormor redan. Jag ler bara ljuvt och vänt tillbaka och säger att "mormor är det nya svarta". Jag är osäker på om han fattar.



Efter gymmet åt vi lunch och sedan körde vi ner till Nättraby för att sola och bada några timmar. Det finns badställen på närmre håll, men vi ville dels bada i någon form av hav (det är bräckvatten vid Nättraby, men ändå...) och dels var det lite nostalgiskäl. Vi körde förbi husen vi bodde i när Matilda var liten och dessutom badade vi alltid vid Tallholmen när hon och Jenny var små och trodde att de där fluffiga sjöväxterna var fragglar...

Fragglarna
Vattnet var hur skönt som helst. Minst 20 grader, alltså, och kändes mjukt och skönt att simma i. Kanske sommarens sista bad? Jag hoppas inte, men jag vet att så snart skolan börjar är det plötsligt som förgjort att få till något badande. En av simturerna blev lite längre för jag såg ett par fåglar som simmade längre ut och jag ville veta vad det var för art. Motljuset gjorde det svårt att se mer än silhuetterna (och jag hade inte kikare med mig) så jag fick ju helt enkelt simma ut till dem och ta mig en närmare titt. Sothöns var det. Inte särskilt blyga och kanske inte så märkvärdiga, men jag tyckte de var fina att se på.

Häromkvällen såg vi Forks Over Knives och Mike som vanligen är mycket kritiskt tänkande har liksom gått på hela grejen och tyckte att vi ska testa äta vegetariskt ett tag. Jag äter ju rätt mycket vegkäk ändå så gärna för mig. Matilda är mer skeptisk och tycker att vi behöver animaliskt protein också men vi kom överens om att göra det några dagar. Om inte annat blir det ju lite nytänk vid spisen. Men... haha... det var inte jag eller Matilda som t ex köpte korv på IKEA häromdagen... Hehe.

Skämt åsido tror jag att vår miljö har sjukt mycket att vinna på att vi äter mer växtbaserad mat och även om jag inte vill släppa kött, fågel och fisk helt och hållet så är det nog bra att, ur det perspektivet, dra ner ytterligare på den konsumtionen. Men kapa alla förtöjningar och utesluta även mejeriprodukter och ägg, och bli vegan? Nope. Njet. Icke.

Utsikt från en motionscykel... Triss i gamla SAABar!

Idag har vi med gemensamma krafter städat och så drog jag till gymmet. Nu är Ironmanutmaningen klar. Bra. Så kan jag fokusera på att springa, igen. När jag kom hem hade Matilda satt en deg till kanelbullar. Smarr!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ryggen sätter stopp för det mesta som skulle kunna kallas träning. Några promenader och en cykeltur... Men jag har inte ätit något kött på en vecka!

magda sa...

Promenader är jättebra när man har ryggskott. Jag hade ju det för ett par år sedan och jag tror prommisarna räddade mitt liv. Nästan, i alla fall... ;)

Kött klarar man sig utan ganska länge. Finns så mycket annat gott att laga och äta. Tills köttsuget sätter in... :D