fredag 23 oktober 2015

...

Torsdag eftermiddag. Lektionen direkt efter lunch. En elev visar mig Aftonbladets nyhetssida i sin mobil. En skolattack. I mellanmjölkens land. Vi läser nyheterna tillsammans och pratar om det men eftersom informationen är så knapphändig, i det läget, så fortsätter vi arbeta efter en stund. Vi ses första lektionen idag och vi behöver nog prata vidare.

Måndag eftermiddag. Med en grupp elever hamnar jag i samtal kring skolskjutningar och den oundvikliga frågan dyker upp; kan det hända i Sverige också? Flera tror inte. Jag påpekar lite stillsamt att det inte enbart händer i USA utan också på senare år har skett i Tyskland, England och Finland - så... det är nog bara en tidsfråga innan det händer i Sverige. Det blev en KORT tid och jag önskar att jag hade haft fel. Hade delar av samma elevgrupp igår eftermiddag strax efter vi fått höra de första nyheterna från Trollhättan och flera var oroliga och upprörda. Jag tror vi får fortsätta samtalet idag...

I andra forum bubblar diskussionerna upp igen, om skolan som en icke offentlig miljö (somliga verkar förvånade att en skola faktiskt inte är en plats för allmänheten att uppehålla sig på) och att det måste kontrolleras hårdare vilka som kommer in. Men hur? Vakter? Skalskydd med lås, accesskort och koder? En del tycker att lärare ska lära sig försvarstekniker eller kampsport. Någon säger att lärare borde få ha vapen. Eh? Jag har ingen lösning men är övertygad om att såväl problem som lösning ligger på en annan nivå...




Inga kommentarer: