tisdag 27 oktober 2015

frostbett

Dags att höströja?
Disigt och kallt. Frosten ligger vit på gräsmattan och häcken mellan min och grannens tomt börjar tappa något av sin klädsel. Jag blir glad när jag ser att min nya tröja innehåller lite alpacka. Kjolen är av varm ull. Hösten kopplar greppet.

Gårdagens gemensamma aktiviteter, på jobbet, blev lyckade. Det var en mindre evighet sedan jag yogade men rörelserna liksom satt där ändå, om än klart mer osmidigt än när jag var en flitigare utövare. Jag och en kollega hann med en mycket rask promenad därtill innan det var dags att handla till mitt lag i "kockarnas kamp". Jag gillar inte att tävla, och ser aldrig sådana där matlagningstävlingar, men det var ändå roligt att se hur effektiva vi blev tillsammans, vi tre som annars sällan arbetar tillsammans. Vi vann inte men förrätten vi snodde ihop (en soppa med saffran, vitlök, kräftstjärtar och sting) var ljuvlig att äta och vacker att se på. Mycket skratt och skoj blev det också. Det förtog lite av den nedstämdhet jag kände (känner) över att en härlig kollega lämnar oss, vid jul, för ett annat arbete...

Läser Karins blogg och tänker att ett besök på Skolforum borde vara obligatoriskt, åtminstone varannat år. Och varannat år skulle det vara lika obligatoriskt att besöka Bok- och biblioteksmässan. Men idag ska vi lyssna till bl a Per Jensen när han föreläser om growth mindset och hur han arbetat med detta i Hultsfred, tillsammans med skolorna där. Det kan nog bli bra, tänker jag.

Tänker på, och laddar för, en liten resa...

Inga kommentarer: