måndag 29 februari 2016

ordning och reda

När jag la mig igår kväll låg jag där en stund, under det varma täcket, och liksom summerade mig lediga vecka. Kände mig verkligen glad över hur jag använt den. Förutom utökad träning (det var ju ändå sportlov) så hade jag ju föresatt mig att få en del undanstökat med ordningen i mitt hus. Rensa ur städskrubben och organisera upp. En hel del jag låtit ligga där var ju bara att köra till återvinningen och när jag sedan fått till två förvaringshyllor och ordnat till det hela är det ju fortfarande en städskrubb men det är prydligt, lätt att överblicka och funktionellt. Bara en sån sak, liksom! I hallen har jag haft en stor skräpgömma (stegar, gamla målargrejer, skräp, verktyg och lådor i totalt kaos. Varje gång jag öppnat dörren där har jag funderat på om den ska gå att stänga igen. Samtidigt har det varit en väldigt varm garderob (murstocken utgör en av väggarna) och jag har länge tänkt att jag kanske skulle kunna utnyttja det till att höja temperaturen i hallen lite grann. Så den fanns med i min plan för veckan. Jag röjde ur, sorterade upp, körde till miljöstationen, förpassade verktygen till städskrubben (där det nu finns gott om plats för dem), häktade av dörren och bar ner i källaren och slutligen målade jag allt i en nästan-vit, liten varm, kulör. Och... tadaa!... nu har jag en extra alkov för ytterkläder och dessutom plötsligt mycket mer fräscht och snyggt i [den nu lite varmare] hallen! I röjningsprocessen blev det också så att jag, som en lite oplanerad effekt, fick röjt ur i den tredje och sista garderoben på nedervåningen. När jag ändå skulle köra vändor och slänga grejer, liksom. Skönt!

Igår vigde jag dagen till en rent allmän uppsnyggning och liknande verksamheter. Så... när jag låg där i min säng, igår kväll, mullrade den nyaskade pannan tryggt i källaren, en pall pelletssäckar var travad i förrådet, all tvätt var tvättad, växterna vattnade, saker och ting undanplockade i hela huset, golven rena och badrum etc nyskurat. Träningsväskan packad, kläder för arbetsdagen framlagda (det gör jag varje kväll, för att undvika stress på morgonen) och kaffebryggaren laddad. En snudd på fysisk tillfredsställelse (bildligt talat, mind you - det finns gränser för vad jag går igång på... ;)) infann sig och när jag väl somnade slog hjärtat lugnt och fint och jag kände att jag verkligen är laddad att jobba järnet några veckor till.

Att det sedan ändå kändes nästan overkligt när väckaren drog igång strax före sextiden är en annan historia. Himlen är blekt blå, solen kikar över hustaken, det är minus åtta grader och det är... dagsljus! Kaffet hett och starkt och katterna nymatade. Nu kör vi, va?!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så duktig! Jag fick inte mycket gjort på min ledighet...

magda sa...

Jag försökte göra en liten insats varje dag. Och... städskrubben... skräpgömman i hallen... jag h a r bott här i fem år nu... ;)

Teresa Terttu Brunzell sa...

Underbart! Vilken tillfredsställelse att få allt detdär fixat!

magda sa...

Ja, det var - och är! - helt underbart! :)
Jag tror jag ska köra ett liknande upplägg för påsklovet!