fredag 3 oktober 2014

lite svettiga fakta och lite ohöljd reklam för ett himla käckt gym!

Det är härligt att svettas. Det är till och med viktigt och bra att svettas. Och den som tror att en svettas för att en är otränad har fel. Har jag hört. Givetvis handlar det också om individuella variationer.

"Svetten har bland annat till uppgift att kyla ner kroppen och därför svettas du mer ju mer vältränad du är. Det är däremot individuellt hur mycket vi svettas och det går inte att jämföra två personers svettmängd på vem som är mest vältränad. När du svettas, så rensar du ut slagg och gifter från din kroppen, vilket alltså gör det bra att svettas." (Källa)

"Studier visar att din kropp får bättre förmåga att reglera kroppstemperaturen efter hand som du kommer i bättre form. Det sker genom att du svettas kraftigt så att svettpärlorna på huden närmast suger upp överflödig värme, och därmed undviker du att försämra din prestationsförmåga. Därför kommer du att uppleva att du svettas mer än en otränad person. Din inre termostat fungerar bättre. I gengäld är kroppen motsvarande snabb när det gäller att minska svettproduktionen när kroppstemperaturen är tillbaka på cirka 37 grader. Som vältränad svettas du inte heller mer än nödvändigt, kroppen blir generellt bättre på att hålla rätt temperatur. Kort sagt: När du är i bra form svettas du mer när du tränar, men mindre alla andra tider på dagen." (Källa)

Jag svettas rejält när jag tränar. Jag tar det som ett av måtten på att jag blir starkare och att min kondition blir allt bättre. Kan jag inte vrida ur kläderna efter ett rejält spring- eller cykelpass känner jag inte att jag tagit ut mig tillräckligt. Andra får gärna vara tjusiga och svala om de vill. Fast det ska sägas: inte mycket sånt trams på "mitt" gym! Gött det!

Däremot är det någon reklambemängd dumradiokanal som kör hela tiden i PA-systemet, Flamsiga programledare, [oftast] oinspirerande musik och löjliga tävlingar. Igår var det någon som gnällde på att folk stönar på gym och att det borde förbjudas. Vi var bara två inne på gymmet just då och vi bara tittade upp, på varandra, och skakade på huvudet. Det är klart att skrik och vrål kan upplevas som störande men om en till exempel gör en särskild ansträngande grej så måste en ju få hjälpa till med lite röststöd? Vi bara garvade och sedan återgick vi båda till vårt.

En sak som däremot är Big Time Ill-No-No är ofräscha kläder och kroppsodör som antyder att du kanske inte var så ren när du började ditt pass. Det förekommer, men lyckligtvis inte så ofta...

Det är helt enkelt så att jag verkligen gillar "mitt" gym. Trevlig och kunnig personal, en trivsam stämning bland besökarna och ingen direkt snyggofaktor. Däremot glada ögon och rätt fokus! Det bidrar helt klart till att jag tycker mina träningspass är kul!

Nu kan bloggens läsare vara lugna ett långt tag. Inga träningsinlägg på en god stund, igen! ;)





















Amy Winehouse har gjort en grym tolkning av den här, men... originalet är ändå vida överlägset...

Inga kommentarer: