torsdag 23 april 2015

i've got the power[walk]

Träd. En måste älska dem.
Studiedag. Jag och kollegan E har fått i uppdrag att sprida lite mer IKT-tankar bland kollegorna. Vi väljer att tillsammans se delar av en föreläsning, som E var på i Karlskrona, med John Steinberg. Inget om appar och sådant utan mer om tänket bakom IKT och varför och att vi måste tänka utanför den lilla skokartong skolan ibland kan vara, där vi som lärare och skolenhet är trängda av Skolverkets styrdokument och whatnot och eleverna har ytterst få möjlighet att, inom ramen för det som idag är skolan, påverka sin utveckling och fördjupa sig i sådant de finner intressant.

Över "diskussionsfikat" får vi till lite bra samtal kring det här. Inte så mycket kring IKT som kring elevers möjligheter att själva välja, och ta ansvar för, vad de vill lära sig. Jag har länge tyckt att vi skulle ha det lite som i exempelvis amerikanska skolor och ha en del kurser och aktiviteter som ligger utanför skoldagen (och läroplanen) vilket inte nödvändigtvis skulle behöva generera betyg, men kanske credit points? Elever har också uttryckt önskningar i den riktningen. Det som gladde mig var att det inte var jag själv utan en kollega som tog upp idén idag!

Det är också mitt arbetslags tur att ordna ett par hälsoaktiviteter (en pulshöjande som kräver ombyte och en som inte kräver det) nästa gång vi har studiedagar. Idag spikade vi idéerna. Jag tror det blir riktigt bra och kul! Jag bestämde mig för att ta en vilodag från träningen idag, men helt stilla pallar jag inte att vara så jag tog en powerwalk efter jobbet och gick då bort till sim- och träningscentret för att diskutera våra planer med personalen där. Jag tror det låter sig göra och isåfall blir det både krävande och... roligt!

Konstig arbetsvecka, för övrigt. Studiedag idag och i morgon har jag fått ledigt för att jag ska in till Kalmar på mammografi. Det var bara häromsistens jag (vi) fick veta att om en ska på mammografi får en 2½ timme på sig att göra det på betald arbetstid, eftersom vi inte har annat val än att köra in till Kalmar. En vecka senare damp kallelsen ner i brevlådan. Klockan 9 ska jag vara där och med tanke på att jag bara jobbar till lunch på fredagarna är det ingen idé att komma in på jobbet efteråt. Jag tycker för övrigt att mammografi är sjukt läskigt. Inte att göra det (även om det kan göra ont) - men att vänta på beskedet... på domen. Eller frikännandet. GAH.

DUBBELGAH: jag är så inihelvetes trött på Telenor och deras idé om mobilt bredband. Jag tappar nätet hela tiden och det är inget fel på mina olika devices och routern är ny (och tillhandahållen av sagda leverantör) och de har också mage att påstå att de inte kan se att något skulle vara galet men det kan ju knappast vara normalt att tappa uppkopplingen 3-4 gånger varje morgon och lika ofta om kvällarna (hur det är dessemellan vet jag inte då jag sällan är hemma om dagarna, ju)? Och när jag kontaktar dem är deras förslag till lösning... "du kanske ska byta till en annan leverantör". DET är vad jag kallar kundservice. Eller kanske inte.

Ute blåser vårvindar friska och träden svajar betänkligt. Katterna hukar på altanen (får väl strax släppa in dem) och jag är lite frusen. Värmer mig med en mugg te och en gammal favorit...




Inga kommentarer: