tisdag 21 april 2015

premiärer

Andra varma, härliga dagen. Bara kavaj - ingen jacka. Har haft ännu en lugnt effektiv, och ganska kreativ dag. Funnit inspiration i mitt utvidgade kollegie även till terminens slutspurt, den som kommer när vi är tillbaka från England och vi alla egentligen bara vill att det ska vara slut. Lunchen blir trivsamt snack och som en rolig överraskning dyker föräldraledig kollega in, med liten söt bebbe, också.

Efter lunch droppar en handfull industrikillar förbi och vill låna böcker. Nu lät det där aningens bättre än det kanske var... om de fick välja skulle de inte läsa alls, säger de. Men jag har bestämt att... och då vill de ha hjälp att hitta något. Jag släpar alltid med privata böcker (engelska, alltså) för att kunna låna till elever men nu börjar det bli tunnsått i hyllorna och vi får klura en stund innan vi hittar något de vill ge sig på. Böckerna ska vara bra - och tunna. Vi har redan läst Animal Farm, tillsammans, så den går ju bort. Men Of Mice And Men kan funka för någon. Mockingjay för någon annan. Och Warm Bodies för en tredje.

Jag är inne precis hela dagen och därför känns det extra skönt att snygga skrivbordet och gå ut i solen. Komma hem, släppa ut katterna, byta om till springkostym (premiär nr 1: springa i bara tisha och 3/4-tights!), käka en näve russin och sedan springa ut och köra en snabb runda på lite drygt 6 km. Sol i ögonen (måste fixa mig en keps!) och rejält varmt. Som grädde på moset/lök på laxen/smör på fläsket: sitta och eftersvettas och dricka ett par stora glas vatten ute på altanen (premiär nr 2).



Kvällen är alldeles stilla och lite... gyllene, på något vis. Jag tänker det är solljuset som sköljer över allt i mitt kvarter och målar det i varma, guldgula kvällstoner. Himlen är blå och liksom lite i smyg börjar det slå ut lite här och var. Först ut är buskarna. Men även i trädens knoppar knakar och spritter det. Fortfarande ett jämrans liv på fåglarna. Jag tror jag ska sova för öppet fönster i natt.

Inga kommentarer: