söndag 19 april 2015

still life

Lördagen blir en lagom mix av vila och aktivitet. Innan jag träffar sköna Annhelen, för en sen och lång lunch, hinner jag dammsuga och fylla bilens bagage med allehanda papper och annat som ska till miljöstationen och pantas. Får ett sådant där gött samtal med Linus också. Något rart sms. Sedan iväg. Pantar, slänger och kör vidare. Maten är god och samtalet trivsamt.

Vilodag ska det vara men en promenad vill jag ändå ha mig. Tar svängen upp i skogen och det blir en ganska bra runda. Solen lyser och en hackspett stimmar. Tar mig upp på den gamla soptippen, som nu är slalom- och pulkabacke, och njuter av att se horisonten en stund. Går ner igen och vidare.


Sitter i min fåtölj och läser, i tidiga kvällen. Arkan Assads Blod rödare än rött. Lagar mig en lätt middag och gör nog inte så mycket mer. På teve är det Bruno K. Öijer och jag ser, lyssnar och... tänker på P som varit borta i mer än tre år nu. Vi brukade läsa och lyssna på Bruno och var och såg honom på Södra teatern. Det var ett tag sedan jag tänkte på honom, nu. Något lossnade förra vintern, när jag var på Skogskyrkogården och han inte var där. Så här års brukade han fiska utåt Nynäshamn och Dalarö. Kanske är han därute nu?

Views from a soptipp...


Ubbemålasjön
Idag kliver jag upp tidigt och dricker en kanna kaffe. Lyssnar på Söndagsintervjun och äter ordentlig frukost. Laddar för en lite längre springrunda. Tänker mig 15 km men upptäcker att jag trots allt klätt mig för varmt och dessutom glömt vattnet hemma. Den supertunna löparjackan som bara skulle ta lite vind och den tunna långärmade tröjan i funktionsmaterial är för mycket. Nästa runda får bli i kortärmat och 3/4-tights. Nå... 12,2 får jag i alla fall till. Det känns gott. Det kommer nya långdistansdagar. Väl hemma kör jag ihop en återställare i form av en smoothie på banan, kokosmjölk (Alpro), proteinpulver och kvarg. Smakar himmelskt!

Och sedan är det... pelletspyssel, tvättmaskiner som körs och meal prep inför veckan. Smsar med Linus på hittepåtyska och med någon annan på alldeles vanlig svenska. Lagar mig en middag igen - en ordentlig bit kött och blomkålsmos - och ser ett program om religion, kärlek och sex på SVT2. Läser vidare i Arkans bok och ser ut genom fönstret ibland. Kvällen är solig och vacker och det här har varit en väldigt vilsam och fin helg. Snart dags att lägga den till handlingarna.




Inga kommentarer: