lördag 27 juni 2015

fair winds and following seas

Återerövrar en förlorad värld...
Ah. Den här semestern. Så olik förra årets som var kortare och hade ett ganska intensivt program, med fjärde julifirande i stugan och Matilda och Mike och Barb (Mikes mamma) här och roadtrip, till, i och från Frankrike, med Jenny och Kristofer och Kenneth och bröllop och tusen andra saker. En fantastiskt rolig och fin sommar på alla sätt och vis. Men så den här, då. Sakta flyter den fram (i det här perspektivet... den 12 augusti kommer det inte att kännas så) och jag flyter med... gungar sakta... Knappt en enda redig plan, förutom Öland (och vad jag ska göra där är väldigt löst i kanterna, förutom en kväll med Anders F på Carlas Café - och givetvis springa, cykla, läsa och sola) och att M & M kommer hit om några veckor. Den lilla festivalen, också. Löp- och vandringsdagen i Skåne. Det passar mig kanonbra.

Bara detta att få vakna utan väckarklocka. Skitsamma att jag vaknar tidigt. Jag vaknar när jag sovit färdigt, ju. Kan ligga och dra mig en stund. Sitta med kaffet i fåtöljen och läsa hela förmiddagen om jag vill. Lyssna på radion. Fejsboka.

Igår provsprang jag mina nya skor. De kändes som om de vore gjorda för mina fötter och inga andras! Jag sprang på skogsstig (sköna!), på grusväg (underbara!) och på asfalt (BÄST!). Jag sprang först lite planlöst men 6,2 kilometer mätte jag upp med klockan (grus och asfalt) och dem sprang jag på ofattbara 5:33/km.

Snabbaste pjucksen!

Det här med tider är viktigt. Inte hela tiden. Oftast inte, faktiskt. Men tiderna är ju samtidigt ett mått på att det förvisso inte blir lättare men att jag blir starkare, snabbare, mer uthållig. Målet i sommar är att komma under 55 minuter på milen och även om matte verkligen inte är min grej - i mitt huvud är det helt logiskt att om jag springer EN kilometer på 5:50 borde TIO kilometer bli 55 ? ... men vi har pratat om det där, matteläraren Peter och jag, och han fick mig ändå att [nästan] fatta att så inte är fallet... även om samhällsläraren J var helt på min sida i denna diskussion. Humanistisk logik inte samma som matematisk? - har jag nu fattat att jag behöver springa i 5:30-fart för att klämma mig under de där 55 minutrarna. Och nu är det nära! Jag tänker att jag ska fixa det när jag är på Öland (se där... en plan ändå! ;))

Ful trappa. Snygga skor.

Idag får det bli en mil, är tanken. Senare. Jag har just laddat med havregrynsgröt med hallon och kokosmjölk och det måste sjunka undan ordentligt. Sedan, så. Men ingen tidtagning idag. Bara ha bra musik i öronen och njuta. Kanske får jag se något snällt, vilt djur. Typ ekorrar, rådjur och ormar. Älgar, fästingar och vildsvin klarar jag mig utan...

Sedan har jag beställt sol. Det är ju inte som att jag precis har slitit ut min solsäng. Jag vill ha minst tre timmars solande och efter det ska jag plocka fram lite förtäring, typ tapas, och tillbringa kvällen med sköna vännen Annhelen. När jag ändå är i beställningstagen passar jag på att boka lite kvällsvärme och en laber bris som håller mygg och knott borta, så vi kan hänga på altanen. Shisha? Don't mind if I do!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är för rolig. Vadå nästan fattat. 10 x 5 min är 50 min, 10 x 5/6 min är 8 min och 1/3 min, alltså 58 1/3 min. Lilla festivalen blir roligt. Då ska vi åtminstone träffas igen!

magda sa...

När du ställer upp det sådär så fattar jag. rent intellektuellt, that is...
Jag hade faktiskt BRA mattebetyg (A) när jag pluggade upp det på Komvux! Men använder det så sällan (förutom vardagsmatten, förstås) att jag nog glömt precis allt. ;)

Ja, då ska vi ses! Ser fram emot det! Men... vi pratar inte matte då, väl? ;)

Anonym sa...

Nä, det gör vi verkligen inte!

magda sa...

Sweet! :D ;)