lördag 20 januari 2018

när jag vill

För flera år sedan fick jag en bok av Matildas nya pojkvän, Mike. Den var den första i en serie,  A Song of Ice And Fire, och hette A Game of Thrones. Författare: R.R. Martin.  Jag läste den och gillade den väldigt mycket. Jag minns att jag sedan lånade ut den till en elev som blev helt uppslukad av den. Men jag hade ju så mycket annat att läsa och glömde halvt bort den. Efter ett tag dök teveserien Game of Thrones upp och jag reagerade inte så mycket, faktiskt. Jag tror till och med att det hade gått ett antal avsnitt innan jag alls uppmärksammade det hela och eftersom jag inte riktigt har den där serietittargenen så missade jag alltihop.

Familj, vänner och bekanta höjde den där serien till skyarna men allteftersom tiden gick ju mer efter blev jag ju och till slut bestämde jag mig för att inte se ett enda avsnitt innan jag läst alla böckerna. Senare halvan av sommaren 2016 lyssnade jag igenom alla fem böckerna (egentligen sex eftersom tredje boken, A Storm of Swords, bestod av två feta volymer) i en fantastiskt fin inläsning av Roy Dotrice och det var en skön läsupplevelse. Jag hade lurar i öronen dygnets alla vakna timmar (nåja... nästan, i alla fall) och var helt fångad i maktkamperna och intrigerna i Westeros och Essos. Mot slutet kände jag befogad oro; dels ångade tydligen teveserien på trots att R. R.  Martin sa sig ha två delar kvar att skriva och dels visade det sig att Dotrice var 93 år gammal och man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att när/om R. R.Martin får tummen ur och skriver nästa del så kanske inte Dotrice kan läsa in den. Och mycket riktigt... han gick ur tiden 17 oktober, 2017, i en ålder av 94 år.



För att se Game of Thrones, utan att fultanka, behöver man ha HBO. Det har inte jag, men Matilda och Mike har. Deras teve är ofta upptagen av Shaun the SheepPeppa Pig, någon annan serie, eller tevespel så jag har liksom inte riktigt kommit till skott. Men... den här helgen har jag huset helt för mig själv! Och plötsligt var tiden inne, igår kväll, att börja se Game of Thrones ( eller GoT som de initierade säger/skriver)! En skål sobanudlar, två glas vitt, en gosig filt och jag hann se halva första säsongen (fem avsnitt) och jag är fast! Serien följer böckerna nära, vad gäller karaktärer, miljöer och händelser men är mer tevemässigt upplagda, så att man klipper mellan olika personer och deras berättelser medan böckerna mer är upplagda så att man kan följa en viss karaktärs äventyr i gott och väl en halv bok, innan man sedan får läsa om någon annan.

Planen för dagen är som följer: se ett avsnitt till, tvätta och greja, jobba lite (helt frivilligt - jag ska göra klart planering och upplägg för två läsprojekt och jag tycker det är roligt och det blir SÅ mycket bättre om jag gör det i lugn och ro här hemma, så jag hinner tänka färdigt, utan att bli avbruten, hela tiden) och sedan tar jag tidig kväll och ser GoT tills jag inte orkar längre!


3 kommentarer:

ANNA sa...

Jag har sett en liten snutt av ett avsnitt någon gång å en annan liten snutt av ett annat avsnitt någon annan gång, lite sådär...

Jag tokgillar böckerna och har läst dem ett antal gånger men TV-serien näe, den är för en helt annan publik, inte alls för mej.

Jag gillar verkligen hur väl arbetade alla karaktärer i böckerna är, hur deras personligheter visar sig och hur de interagerar, de långa många generationer långa plotterna och "arven" och näe... Well, du kanske ser tjusningen i TV-serien med *smiles* för alla är vi olika.

Själv har jag läst de två fristående böckerna som utspelar sig innan serien å väntar på att författaren ska få tummen ur och skriva färdigt sin serie för oss läsare med.

Anonym sa...

Inte läst böckerna, men såg 6,5 säsong på ungefär två veckor om jag minns rätt. De sista avsnitten fick jag vänta en vecka i taget på... Det blev förstås korvstoppning, så därför har jag sett alla avsnitt en gång till. All in som vanligt.

magda sa...

Anna... Jag håller verkligen med dig om hur välskrivna böckerna är! Verkligen! Men jag är ändå positivt överraskad över hur bra man jobbat med karaktärerna i teveserien, också. Fast, jag bär ju också med mig det jag fått från böckerna så kanske sätter jag samman det hela, lite omedvetet?

Och ja! Jag vill att han ska skriva klart! Snart! :D

Cuby... Det är skönt att det finns fler än jag som kan släppa alla borden och måsten och bara försvinna in i en teveserie. ;)