torsdag 9 juli 2015

efter solsken kommer...

Utsikt från en solstol
Vaknar. Dricker kaffe och mornar mig. Äter ett par apelsiner. Går ut och spanar på husbilarna på andra sidan vägen och korna i hagen bakom stugan. Långt om länge bestämmer jag mig för att köra upp till Naturbokhandeln igen och köpa en fågelbok. Trivsamt ställe med mysigt fik. Jag bjuder mig på kaffe och rabarberhallonpaj med så mycket vaniljsås jag vill ha. För skams skull säger jag "stopp!" innan såsen helt döljer pajen. Sedan sitter jag där vid ett fönsterbord, äter paj, kaffar och läser i min bok. En lång, njutningsfull stund. Jag fikar ute alldeles för sällan nuförtiden. Det får det bli ändring på.

Så småningom kör jag snett söderut över ön, ner till södra udden men när jag väl kommer dit är det alldeles för blåsigt för att det ska vara trivsamt. Snarare: jag har för tunna kläder på mig. Kör vidare och är tillbaka vid stugan efter en liten stund. Sneglar mot himlen som vid det här laget är alldeles blå och molnfri och jag drar fram solgrejer och får ett par timmar, i hyfsat lä för den något hårda vinden, innan molnen drar ihop sig och jag går in, äter lite och kopplar upp mig för att kolla in ett par serier på SVT Play, och The Great Pretender, igen. Freddie Mercury... tröttnar aldrig på honom.



Dags att fälla ihop den där solstolen

När skymningen faller tänder jag ljus, lyssnar på vinden och regnet och läser.

Jag har det ganska bra. Fast det börjar kännas lite asocialt. Så på lördag ska jag norrut och umgås med en skön vän, till att börja med. Kanske fika, kanske vandra. Vi får väl se vad det blir.





Inga kommentarer: