lördag 14 maj 2016

ljuvlig lördag

Som sagt, någon fågelfotograf blir jag aldrig.

Inte snubbla. Inte snubbla.
Inte snubbla.

Kommunens äldsta träd. Till
blixten tog det för 20 år sedan.
Underbar vårdag. Jag har haft mycket att stå i men sett till att varva monotona grejer som tvätt och dammsugning med härligheter som ett besök i Duvemåla, för att inhandla diverse plantor, och att reka en vandringsled (behöver jag nämna att den går runt en liten sjö) där jag tänker springa. Jag sprang en bit av den härom veckan. Teknisk svårt med stenar, rötter, spångar och bitvis väldigt kuperat. Inget spring idag (vilodag) men vilken ljuvlig promenad jag fick! Soligt, varmt och vackert. Trollsländor agerade vägvisare där de flög framför mig på stigen. Oftast bruna kärrsländor, tror jag. Åtminstone hade de samma färg som cocacola... Andra också, lite mindre. Fullt med fågelsång, förstås. Och vid ett tillfälle, där jag vek av lite från stigen för att ta ett foto över sjön, fick jag syn på en fiskgjuse som cirklade högt däruppe i det blå. Jag höll ögonen på den en stund och som belöning fick jag se var den har sitt bo. Efter en stund dök det upp en till och jag tänker att det kanske blir fler små gjusar snart? Nästa gång tar jag med kikaren.

Jag ser till vänster...
Grävt rabatten har jag också gjort och även om det är  både tyngre och skitigare än att aska ur pannan och fylla på pellets så är det tio gånger roligare. Och då gillar jag ju inte trädsgårdsarbete, ens. Och jo, jag tog pannan också.

... och till höger.

Att sätta ut plantor i krukor är en annan skön sysselsättning. Den sortens trädgårdsskötsel gillar jag! Det blir snyggt, det är lagom med jobb och jag vet att jag lyckas! Jag njuter lite i förväg av solmogna tomater att plocka direkt från kvisten, att nypa in lite färska kryddor när jag lagar mat (nytt för i år är att jag gör ett försök med koriander) eller kan hämta in en chili att hacka upp och hiva i en gryta.

Vårbruket tar fart!

Dagens middag: en Herzburgare!

Alldeles lagom tills att jag är klar med allt, utom en sak på min lista, kommer regnet. Det får gärna regna. Det är knastertorrt i trädgårdar och marker och här, där jag sitter med några tända ljus, ett glas vin och David Attenborough på SVT Play, känns det bara mysigt med smatter mot fönsterrutorna. Jag förtränger helt att de behöver putsas. Eller snarare knäskuras. En annan lördag, kanske?

Plugga. Får bli en annan dag.
Prokrastination is da shit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder!

magda sa...

Tack! Det var en fin runda!