fredag 11 april 2014

talens tal

I sommar ska jag på bröllop. Det är inte vilket bröllop som helst utan min äldsta dotters. Inramningen blir synnerligen romantisk och spännande. De har hyrt ett franskt medeltidsslott... Visst är det mycket fundringar, för min del, kring klänning och skor och lämplig resrutt (vi gör en roadtrip - jag, nästäldsta dottern Jenny och två goda vänner) och smycken och whatnot, men det som kretsar mest i mitt huvud är att jag ska hålla ett mother-of-the-bride speech. Det måste bara bli RÄTT. På några få minuter ska jag sammanfatta kärnan i kärleken till ett barn, till hennes hjärtevän och livskamrat och lyckan över att de två funnit varandra. Jag funderar mycket på detta. Jag tänkte sjunga en irländsk sång med förkastade det snabbt, tillsammans med lustiga anekdoter från Matildas liv. Jag vill att det ska vara... vackert. Igår började ändå ett litet skelett av talet växa fram. Det känns gott.

Himlen är grå idag också, men mig lurar den inte. Minsta vindpust ser ut att kunna lyfta slöjan och avslöja det knallblå! Men så är det fredag, också! På schemat står feedback på en stor grupps muntliga reflektioner kring de böcker de läst. Fiffiga kollegan Ida hade ett spännande upplägg med en annan klass, där jag hoppade in och vikarierade, och jag frågade snällt om jag fick låna hennes idé. Det fick jag! Sharing is caring! Men äras bör också den som äras bör - annars handlar det om plagiering och sådant ogillas å det grövsta. Och ära vare Buddha för VoiceThread, SoundCloud, Bambuser, YouTube and all that jazz. Givetvis är det också lektioner, bland annat ska en grupp redovisa sina tankar kring situationen i Burma, där buddhistiska munkar ligger i framkant när det gäller att grymt förfölja den muslimska rohingyabefolkningen. Jag ska hoppa in och täcka upp för en kollega också. Vi ska lyssna på, och diskutera, en burlesk berättelse av Decamerone - KUL!

Och sedan är det... helg! Planen är att inleda den med ett skönt konditionspass och bastu och sedan får jag se vart vindarna för mig... Så här känner jag mig i alla fall:




Inga kommentarer: