fredag 25 november 2011

den finaste fredagen

Fin Fredag! Vad gör vi av den? Ger vi den möjligheten att kanske bli den Finaste Fredagen? Målar silverkanter på den och njuter av att vara i den?

Jag gör vad jag kan, i alla fall. Fint armband och röda naglar. Favoritstövletterna jag köpte i Stockholm och en hyfsat good hair-day. Huset lyser varmt och inbjudande för nu har jag tänt upp stjärnor och ljusstakar. Fint ska're va'! Sedan är det ju inte färdigt. Garderobsliljan i vardagsrumsfönstret ska ersättas av en stor vit orkidé i en vacker kruka, till exempel. Men sådant tänker jag pyssla med allteftersom.

Morgonen försilvras (jag är ju egentligen mer förtjust i silver än guld) av ett par stora muggar nybryggt, mörkrostat av Byns godaste och lite skön musik från Youtube.

Innan jag somnade igår lyssnade jag på Patricia Tudor-Sandahls Tankar för dagen. Hon pratade om att våga vandra gamla stigar och se vad nytt man kan finna där. Boken jag la ifrån mig som trettioåring kanske tilltalar mig nu? Den där CD-skivan som jag spelade om och om igen då för så många år sedan - hur känns den att lyssna till nu? Böcker jag läst och som gett mig så mycket genom åren, ser jag nya saker om jag läser om dem nu? Jag tycker om tanken på att inte enbart läsa, eller lyssna till, allt det nya utan också att läsa om, eller lyssna på nytt, till det som redan finns. Mina böcker fyller mina bokhyllor och jag ser dem varje dag, men ser dem ändå inte. Nu ser jag på bokhyllan med andra ögon och vad ser jag då? Vilken bok skulle jag först välja att läsa på nytt? Vilken skulle du valt?

En sak är säker. Det Förflutna blir aldrig vad det varit. Men det kan bli något nytt och spännande om man släpper in det i Nuet.

Inga kommentarer: