torsdag 17 november 2011

sömnen

Tänk att det är så skönt att sova. Att vi sover i stort sett varenda natt hela livet ut och liksom aldrig tröttnar? Utanför ens medvetande går livet vidare medan man själv bara ligger där på laddning.

I skrivande stund är det ändå artificiell laddning som gäller - kaffe. Jag har nästan helt övergett Zoegas Blue Java till förmån för det krav- och rättvisemärkta Hazienda som är ett mycket gott kaffe. Byns Godaste har helt enkelt blivit ännu godare.

Galen dag idag. Tur jag har ett arbete jag älskar! Förberedelse, sista handen vid en deltenta i religion, lektioner, feedback till elever på inlämnat uppdrag, utvärdering med Kandidaten, stödundervisning/handledning, utvecklingssamtal, köra deltentan, förbereda morgondagens lektioner, arbetsplatsmöte och Pedagogiskt Tema till klockan 18. Styrelsemöte i (v) 17.30. Schysst ekvation där på slutet. Hem. Dricka te. Stupa i säng. Och... soooooooooova.

Karin Boye hade kläm på det här med sömnen. En dag valde hon den eviga...

Till sömnen

Nattens dop av djupet,

du, i vars flöden
anden tror sig snudda vid

det hav som kallas döden --
det är livets hav han rör,

livets bävansvärda
bortanför...


Skänk din dvalas gåta!

Långsamt jag stiger

i det underjordiska
dimmiga vattnet ut
det som osett sköljer

vårt dagslivs rötter,

det som bär

vårt dagslivs skum --

det ur vars mörker

lyfte sig vaknad,
alltför djup för vad tanken vet,
kroppens fina, vördnadsvärda,
mäktiga, mäktiga härlighet.


Skänk din dvalas gåta,

skölj från min ande

den gångna dagens vissnade

rester och damm!
Död, som ger livet,
låt mig åter dyka

livsförnyad i ljuset fram!

Inga kommentarer: