tisdag 8 november 2011

sprida ljus


Nermörkt ute. Så jag tar på mig uppgiften som ljusspridare och tänder ljus inte bara på bordet utan i mitt fönster också. Kaffe och katter på det så mår jag fint. Semla tvättar lillasyster Lois. Nyheter på teve. SAAB-kris igen (och hela tiden) och misstroende mot Ellen Johnson Sirleaf och gasledningar från Ryssland och Joe Frazier är död i cancer och så nåt med Zlatan. Ett guldpris igen. Orka. Och nu lär han väl kalla sig författare också, eftersom någon spökskrivit en bok åt honom.

Repetitionen igår liksom bara flög förbi. Vi gick ut hårt och började med julrepertoaren. Sprid ditt ljus som var så jävelsvår förra veckan börjar klarna och jag är övertygad om att den kommer att sitta stenhårt om en månad när vi har vår första konsert. Stämningen är trevlig och det är en hel del skratt och många glada ögon. Att sjunga i kör är helt enkelt välgörande på alla möjliga plan - och kudos till våran Lotta som ger mig kontraaltstämmor!

ledarplats i nät-DN läser jag om skolan, nu igen. Om SALSA som ett rätt trubbigt instrument och om fördelning av resurser och de bästa lärarna. Jag skulle inte ha något emot att arbeta på en betydligt "tuffare" skola om ledningen vore den rätta. Det är ju inte enbart bra lärare som är av vikt för att en skola ska fungera till det den är avsedd för - det ska till ytterst kompetenta skolledare också. Det saknade jag på min förra arbetsplats. Eller så var de tokkompetenta men hade visioner som inte hade bäring på vår verklighet?

Begrundande detta fyller jag på kaffemuggen och kurar lite gryning.

Inga kommentarer: