torsdag 12 januari 2012

sådärja

Idag körde jag vad jag kallar ett "sång- och dansnummer" på sista lektionen. Bli inte oroliga över undervisningskvaliteten på en sådan lektion. Det var bara det att jullov och praktikperiod gjorde att jag inte haft just den gruppen sedan i november, med undantag för en halverad (SYV-info) där vi gick igenom en deltenta. Så jag mindes helt enkelt inte hur långt vi kommit i det aktuella ämnesområdet. Men eftersom religionskunskap i allmänhet är ett ämne jag besitter stora kunskaper i, och islam (aktuellt område) i synnerhet så var det ju bara att gå in i klassrummet och improvisera lite.

Jag frågade helt enkelt vad de mindes från sist... ingen mindes något... men någon sa att "dom ber fem gånger om dagen" och då utgick vi från det och islams fem pelare och minsann om vi inte hann diskutera trobekännelsen och synen på Muhammed i jämförelse med hur Jesus betraktas av sina anhängare, och var profeten ligger begraven och på något vis också varför det dels är ett faktum att Muhammed är en historisk person och varför detta är betydligt mindre provocerande än att med tvärsäkerhet säga att Jesus är det och på något vis kom vi sedan in på [ett av mina favoritämnen] Nation of Islam och lite kring hur de jobbar och hur de understundom kan finna politiskt samarbete med... organisationer som KKK (där spetsades några öron lite extra) och liknande "rasradikala" organisationer (t ex brittiska National Front) och så vidare till sufiernas mystika läror - vilket råkar vara ett annat av mina favoritämnen.

All in all en absolut skitbra lektion där vi nog lyckades täcka in större delen av skolverkets ämnesplanskostcirkel.

(Jesus and Mo)

4 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Och på tal om sufier så är det storstor fest nere i Touba nu i dagarna. Magal. Som vallfärden till Mecka, fast lokalt då. Maken är på tv... :) Och jag skulle vilja se det, men vet inte om jag skulle palla att VARA där då, med miljontals mer människor i stan än annars. För mig räcker Farsta centrum för att få frossa, ju. ;)

magda sa...

Ah! Spännande!

Caligula sa...

Skulle vilja ha dig som religionslärare! :-)

magda sa...

Oh well, Cal. Du kan SÅ mycket mer än jag!