onsdag 7 maj 2014

hemma igen - del v

En god morgonvana...

Sista måndagen blev en mycket hektisk dag. Jag har inte sett Desperate Housewives (mer än något enstaka avsnitt för åratal sedan) men jag antar att det är så här de lever sina liv. Upp sju och dricka kaffe ute på pation, där temperaturen redan vid den tiden på morgonen låg på 29-30 grader. Hög luftfuktighet därtill. Men en kan sitta där, och rentav finna det njutbart, om en är jävligt envis och är bra på att sitta blickstilla. Jag innehar svart bälte i bådadera.




På väg in till gymmet
Matilda hade en tandläkartid så hon droppade mig på gymmet där jag körde ett rejält konditions- och styrkepass. Sedan snabbt hem och ta en välbehövlig dusch innan det var dags för nästa begivenhet; helkroppsmassage på skönhetssalongen! Jag är 53 år gammal och har gjort en del saker i mitt liv som inte alla gjort (jag tänker inte gå in på exakt vad, eftersom detta är en offentlig blogg ;)), men jag har aldrig fått en helkroppsmassage. Djupmassage, dessutom. En vansinnigt skön och avkopplande timme. Smärtsam också, då jag har en del elaka spänningar i axlar och skulderparti… Efteråt kände jag mig lätt som en fjäder!
Väntrummet på skönhetssalongen...
Vi begav oss direkt till Dining Hall för att äta lunch med Mike. Eftersom många av Aramcos anställda är singelmän och dessa givetvis inte kan förväntas veta hur en lagar mat så finns det en stor matsal med en väldig massa olika maträtter, sallader osv att välja på. Där åt vi alltså lunch och fördrev en god timme tills det var dags för mer skönhetsvård: manikyr och pedikyr. Pedikyr är vansinnigt skönt (i samma härad som att få håret tvättat på salong) men jag är samtidigt inte helt bekväm med att någon sitter på en liten pall nedanför mig och tvättar och filar på mina fötter… Hur eller hur var mina fötter lena som barnstjärtar efteråt och naglarna vackert gyllene. Fingernaglarna valde jag att inte få målade. Jag gör det faktiskt bäst själv…

... med nästan för bra AC...
Nästa punkt på det digra programmet var… trådning. En flink kvinna - som kände igen mig från förra gången! – avlägsnade allt ansiktshår (nej, inte ögonbryn och -fransar, såklart) med hjälp av något som ser ut ungefär som tandtråd. Det går rasande fort, är klart skonsammare mot huden än vaxning och ja, det gör jävligt ont. Men vacker blir en… Jag blev också glad att höra att kvinnan, som arbetar på långkontrakt äntligen skulle få sin semester och få åka hem och träffa sin lille son som hon inte sett på två år. Även om jag tänker att hon gör en ekonomisk vinst i att resa så långt bort och länge, för sin försörjnings skull, så skär det i hjärtat att någon förälder (eller annan person, för den delen) ska behöva ha det så...

Efter en så arbetsam dag fick kvällen bli lite trivsam hemmamiddag, på pation, med någon vän som droppade förbi och lite shisharökning uppepå det. Jag somnade ovaggad.

Shisha/hookah time!
På tisdagen skådade jag ljuset! Jag och Matilda hade stämt möte med en kompis till Matilda, på gymmet, och efter lite uppvärmning fick jag äntligenäntligenäntligen lära mig hur en styrketränar med enbart fria vikter. Att jag inte gjort det tidigare! Svårare, men bättre för balansen och dessutom galet roligt! Tjohej!

Slit & släp
Belöningen för denna insats fick bli några timmars poolhäng och minsann om jag inte simmade någon kilometer också! Galet, men är det t-dag så är det! När en har varit så himla duktig kan en med gott samvete gå över till grannen Mathias, på kvällen, och äta en generös och jättesmarrig middag tillsammans med en massa trivsamma människor. Jag har verkligen träffat så många sköna personer. Jag inser att om jag bodde där en längre tid skulle mitt mödosamt förvärvade brittiska RP* uttal bli helt korrumperat då jag hela tiden mötte folk från USA (olika delar), Sydafrika, Australien, Skottland, Kanada, Nya Zeeland, Irland, England och London (jo, han var noga med att påpeka att han är från London… ;)). Dessutom pakistanier, jordanier, saudier, norskar och whatnot. Nyttigt för språkörat, kan jag säga!

Men nu är det onsdag. En arbetsdag ska dras igång och huvudsakligen ska jag ägna mig åt bedömning av ungefär 60 uppsatser från nationella proven i engelska, samt 25-talet analyser av Zadie Smiths White Teeth (ENG07). Men än är det morgon och nu sticker jag och simmar!

Sexy Sadie - The Beatles

*RP står för Received Pronunciation, dvs ett lite neutralt, halvposhigt uttal, inte olikt det som kallas "BBC English".

Inga kommentarer: