fredag 9 maj 2014

hemma igen - del vii

Cool water...
All good things must come to an end.

Nja, inte nödvändigtvis, väl? Men min resa till Saudi gjorde det. Härhemma i Byn väntade mitt gamla vanliga liv, som givetvis inte är varken gammalt eller vanligt när en väl kommer hem igen. Det är inte bara kroppen som gjort en resa utan kanske ännu mer själen och sinnet. Jag är inte densamma när jag kommer hem igen. Nya intryck och erfarenheter läggs till de gamla och jag blir som lite ny.

Sista kvällen hade M&M bjudit in ett gäng på BBQ. Alla kunde inte komma, men jag tror ändå vi var bortåt en tjugo personer. Givetvis satt vi ute i den varma, härliga kvällen. Som vanligt en härlig blandning och trivsamt mingel av äldre och yngre och alla möjliga nationaliteter representerade.
Nu kan gästerna få komma!
Dealen var, som brukligt, att värdarna fixade sallad, bröd och något sött efteråt och folk tog med sig vad de vill grilla och dricka. Matilda och jag fixade potatissallad och "pizza"-sallad (gjord på vitkål - inte pizza...) och en vidunderligt god quinoasallad vi testade veckan innan (recept nedan). Och så bakade hon sjukt gott bröd med smaksättning av rosmarin och himalayasalt. Till dessert gjorde hon en härlig rabarberpaj och med gemensamma ansträngningar hittade vi custard powder och kunde göra en fullt godkänd vaniljsås till!

Givetvis hade folk med sig mer än de själva kunde äta, och dricka, upp och när festen var slut fanns det nog mat för två veckor framöver, kvar...

Morronfixen!
Sista gästerna gick nog vid ett. Men fredagen var ju ledig så det var lugnt. Vi plockade in och fixade och trillade i säng. Jag somnade gott och sov som en sten tills det var dags för mig och Matilda att kickstarta den allra sista dagen med kaffe ute och sedan ett gött pass på gymmet och ett par timmars målmedvetet solande vid poolen. Sedan fick eftermiddagen bli softande på pation och lite packning innan vi, alla tre, åkte in till Khobar för en god italiensk middag innan jag fick skjuts ut till flygplatsen. Vemodigt och tårögt men vi ses ju snart igen! Då blir det en helg i de djupa skogarna på gränsen mellan Halland och Småland, kanske en utflykt till Öland och definitivt ett bröllop i Loiredalen!

Äventyret fortsätter!

K Ä R L E K
Nuläget är en regngrå och tyst fredagsmorgon. Första arbetsveckan rann iväg med en farlig fart. Jag har tänt några ljus på bordet och dricker mitt kaffe långsamt medan jag lyssnar på P1-morgon, tittar på tre katter, som låssasbrottas på golvet, och hoppas på bättre väder i morgon eftersom jag verkligen behöver få altanen färdigmålad.

Fin Fredag!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

QUINOASALLAD MED CURRY OCH GRÖNA RUSSIN
Räcker till: 4 personer
Klar på: 30 min

Gröna russin är lite syrligare i smaken än vanliga russin och passar bättre i mat. Ett alternativ till gröna russin är (osötade) torkade tranbär som också är sötsyrliga i smaken och ger tuggmotstånd till salladen. Gula russin från t ex Saltå Kvarn är bra - ekologiska!
Du kan variera receptet genom att byta ut kikärtor mot små goda bönor eller gröna linser. Quinoa kan ersättas med bulgur.

INGREDIENSER:
1 tsk salt
1½ tsk curry
1½ dl mandlar
1 äpple
2 tomater
1 förpackning kokta kikärtor
1-1½ dl gröna russin eller torkade tranbär
3 msk olja
1 msk citronsaft
1 krm kanel (kan gott ökas på!)
1 krm spiskummin ( - " -)

GÖR
1. Koka quinoan med salt och curry i 15 minuter eller enligt instruktioner på förpackningen.
2. Hacka mandlarna grovt och rosta i en torr stekpanna.
3. Skär äpplet och tomaterna i små bitar. Tomaterna får gärna vara riktigt solmogna och lite mjuka. 4. Skölj kikärtorna och blanda med äpple, tomat och gröna russin eller tranbär i en stor skål.
5. Blanda i olja, citronsaft, kanel och spiskummin. Tillsätt till sist quinoan och de rostade mandlarna. Servera salladen ljummen.

Receptet fick jag via den här sidan och jag rekommenderar även den som inte är vegan/vegetarian att dra nytta av erbjudandet - där finns hur mycket godsaker som helst! Måste en prompt ha kött/fågel/fisk (och det gillar ju jag emellanåt!) så är det många av rätterna som fungerar fint som tillbehör!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Galet att du gymmar på en semester, men när jag tänker efter så lurade syrran mig till ett gym i Shanghai flera gånger när jag var där för åtta år sedan. Fortsatte ett tag hemma, men ganska snart slutade jag... Men du verkar ha haft det bra i Saudi och det glädjer mig.

magda sa...

Jag hann lata mig också! ;)

Visst har jag haft det bra...