fredag 10 december 2010

fredagskväll

Det blev en ovanligt lång fredagsarbetsdag idag. Jag hade ett möte med vår externe examinator för a-kursen i religionskunskap och efter det moddade jag en tenta och kopierade upp och möblerade om tentasalen. Och så lite annat pyssel. Men... det var fortfarande ljust när jag kom hem! Det var åtminstone inte mörkt.

Så jag skottade fram min bil, som stått i nästan två veckor, och den startade direkt. Dock tappar höger fram luft när den står och det var knappt att den var såpass körbar att jag kom till närmaste mack, där ventilpluppen såklart var så hårt åtdragen att jag fick gå in och låna en tång varpå den vänlige innehavaren av macken (och tången) följde med ut och inte bara fick loss den utan dessutom helt gentlemannamässigt såg till att fylla på luft också. Det är skönt med hjälpsamma medmänniskor. What goes around comes around.

Med en varmkörd bil körde jag för att proviantera mat och vin och glögg och sedan körde jag hem för att lasta ur och försöka reda ut den röra som ackumulerats i mitt hem den senaste veckan. Det tog en god stund. Men nu är det rent och fint och undanplockat och små ljus brinner här och var och Trans-Siberian Orchestra står traditionsenligt för soundtracket. Glögg och russin i en mugg. Nu kan helgen få komma! Och min käraste. Helgen är redan här, ju, men Mannen är på julmiddag med jobbet och dyker nog inte upp förrän hyfsat sent. Hoppas jag är vaken då. I väntan på honom har jag slängt in en massa bilder på ett USB-minne och satt in i min digitala fotoram. Jag kanske borde sticka lite så mitt projekt blir klart (ytterligare ett - minst! - att göra innan jul, tänkte jag) men jag tror inte jag pallar. Och inte kan jag se På spåret eftersom det utgått så att svenska folket kan sitta kletade framför teven och titta på nobelfestligheterna. Säkert oerhört pampigt och spännande om man är där. Men varför det ska vara ett nöje att sitta i soffan och kolla på andra som festar fattar jag inte riktigt. Det verkar fattigare än att göra som när man var i tonåren och inte kom in på ställen och hängde utanför.

Nä. Om man skulle slå sig lös på en söt liten clementin, kanske?

Inga kommentarer: