söndag 23 mars 2014

ppp (pulled-pork-premiär)

09:25
Tänkte att tiden var mogen för att testa att laga till det där som alla tjôtat om i ett år, eller två, nu. Pulled pork, alltså. I ett av recepten jag hittade på nätet stod det att en skulle lägga karrébiten "i en gryta från Le Creuset". I beg to differ. Men en tjock, emaljerad gryta med lock behöver det absolut vara - eller en lergryta om en har en dylik i sin ägo.

Förberedelserna började redan igår då jag picklade till en stor burk rödlök som fick stå och dra över natten. I morse la jag köttbiten i en orange, emaljerad vintagegryta från Husqvarna. Den fick sällskap av en tjock sås som jag mojade ihop av ketchup, vatten, chipotlepasta, spiskummin, koriander, salt och farinsocker, samt tjockt skivad gul lök, och dito vitlök. In med det i ugnen på 125 grader. I timtal. Under tiden som pp:n stått i ugnen har jag hunnit med att ta mig en snabb dusch, diska en liten disk, dammsuga ett katastrofområde (smartkatterna hade vält en blomkruka och gjort det mesta av detta...), ta mig en ordentlig powerwalk, ta en lång dusch, städa badrummet...

... läsa vidare i Fuskaren som försvann (underbar bok, inte minst om en gillade In Treatment...), smsa med Linus och planera en gosig helg framöver, pyssla lite med annat, lacka naglarna, fejsboka, skriva lite på en jobbidé, mejla med sköna vännen Malin, tänka ganska mycket på Viktiga Saker, lyssna på en väldig massa musik och fixa fram tillbehören till middagen: en coleslaw på rödkål, tortillas (som jag inte bakade själv - någon måtta får det vara på husligheterna), skivad avokado och lite fint strimlad isbergssallad.

Vid ett tillfälle, någonstans i halvtid, slängde jag i lite mer av kryddorna och toppade med en liten slatt skotsk singelmalt, pratade med Jenny i telefon och planerade sommarens roadtrip och tog mig en fuldans till lite extra bra musik. Det är liksom gott att leva trots att (eller just därför att) det går lite upp och ner - i känslolivet, om inte annat.

17:48
Om en stund är klockan middagsdags. Det här ska bli spännande! Doften är fullkomligt underbar, i alla fall. Och jag fullkomligen älskar mat som kräver en liten kvarts insats och sedan helt och hållet sköter sig självt. Om en nu ska hålla på och laga och ha sig. En kan ju inte äta popcorn eller vitlöksost till middag varje dag. Eller... hmm... kanske om en varvar med picklad rödlök?



Inga kommentarer: