tisdag 29 mars 2011

the room of awesomeness?

(Lilith i sumerisk version)

Ibland har man sådana där sköna moments på jobbet, som liksom kan göra det värt precis allt...

Igår, just när jag skulle gå hem, kom en elev förbi och undrade om jag kände till legenden om Lilith... och så kom vi att samtala om Bibelns skapelseberättelse - och dess ursprung -, gamla judiska legender, sumerer och babylonier... och historia... historieskrivning och hur man genom historien har valt till och valt bort ett och annat... och efter en stund kom en annan elev in i samtalet och sedan också historieläraren Jörgen (vi delar arbetsrum, tillsammans med Ida som är lärare i psykologi/filosofi)... och till slut säger den här eleven att... "Wow... detta är liksom The Room of Awesomeness... här är alla coola ämnen representerade..." och hur eller hur så kändes det faktiskt väldigt roligt att höra... även om h*n faktiskt själv, liksom så många andra elever vid andra tillfällen, i högsta grad bidrar till det där med awesomeness...

Apropå att välja vad man tar med i sin historieskrivning... Håkan Juholst särbo har tydligen, för några år sedan, dömts för bedrägeri gentemot sin arbetsgivare. Frågan är nu hurpass mycket detta ska påverka Juholts trovärdighet. För egen del kan jag ju naturligtvis undra om han berättat detta för valberedningen, men i övrigt tycker jag man ska hålla isär saker och ting. Han kan ju knappast ansvara för vad hon gör.

Jag har denna jämngråa tisdagsmorgon lyckats osedvanligt bra med mitt morgonkaffe! Det smakar helt underbart! Jag tror jag ska sluta dricka kaffe på jobbet, dock. Det smakar allt sämre.

I övermorgon kommer Jenny! Åh, vad jag längtar!

(Lilith i John Colliers version)

Inga kommentarer: