fredag 25 mars 2011

tranjävlar

Idag är det Tranedagen här i det sydöstra hörnet av Kalmar län (fast enligt tvärsäkra uppgifter anlände de redan för ett antal dagar sedan!). Och det innebär att det inatt var... Tranenatten. Ett mycket lokalt* fenomen som, enligt initierade folklorister på orten, högtidlighålls genom att barnen hänger upp strumpor, eller sätter fram stövlar, vid eldstäder och fönster kvällen innan så att Tranan kan komma och fylla dem med godsaker under natten. Till min besvikelse är såväl mina Doc Marten's som mina Undergrounds tomma. Jeffla åldersfascister till tranor. Hmpf...

Tur jag hade back-up i kylen:

Till yttermera visso är det ju Våffeldagen idag. Egentligen Vår-Fru-dagen som sedan i folkmun förvanskats till Våffeldagen - vilket känns oerhört sympatiskt för en ateist som jag. Då kan jag ju fira! Som fan! Tyvärr befinner sig mitt våffeljärn i Blekinge, så jag får ge mig till tåls med våffelkäkandet tills imorgon. Ränta på att vänta!

Som om detta inte vore nog är jag nu invald som suppleant i styrelsen för (v) här i Byn. Jag tänker att det kan vara lärorikt och ge mig nya, intressanta erfarenheter. Förhoppningsvis på ett positivt vis...

Fin Fredag idag! Lite snyggare, lite peppigare. Och utsikter till en absolut tokslapp kväll - utan teve. Ära vare Buddha för SVT Play! Jag ska se ikapp Downton Abbey!

Men först: lite mer kaffe! Och snytpapper...



*Undantag: Delar av Värmland

3 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Så spännande med styremedlemskapet! Men lova mig att du inte blir så engagerad att du lägger liv och själ i det. För sån är jag. Å när jag sen nått en viss gräns orkar jag inte och "väggad" i låååång tid framöver. Du måste ju fortfarande ha tid och ork att uppdatera din blogg, så att jag i alla fall har någon slags form för rutiner här i väst :)

ANNA sa...

Man kan göra "platta våfflor" i ett stekjärn ;), det är fortfarande väfflor om man sägger att det är det.

Å DA, visst är det en bra serie... jag e dessutom helt såld på musiken i början av programmen.

magda sa...

Ja, det ska bli spännande! Bloggen ska dock inte bli lidande. ;)

Anna> MYCKET bra inlägg! :)