lördag 18 februari 2012

ardbeg embassy - värt en omväg

Jag är så äckligt mätt att varje rörelse är en ansträngning. Gårdagens pizza var ingenting i jämförelse. Och portionerna var faktiskt fullständigt normala. Men jag har en teori; jag tror det har med valet av måltidsdryck att göra. Vanligen dricker jag vin till maten, om det inte är vardag och jag dricker kranvatten, förstås. Och då brukar mättnaden inte bli ett problem även om någon enstaka portion skulle vara i överkant. Men idag fick jag för mig att det vore trevligt med en ale till vildsvinspatén och att jag skulle kunna ta ett glas rött till viltköttbullarna senare. Så jag valde en Bedarö Bitter från Nynäshamns Ångbryggeri. Och fick in ett bautaglas. Jag blev ju tokmätt, förstås. Efter bara några klunkar, alltså. Något rödvin beställde jag aldrig in - och fick lämna halva alen kvar på bordet när vi gick...

(Matilda tog en Ardbeg Embassy No. 1 - rököl - från Strömsholmsbrygghus. Den doftade... Ardbeg.)

Hursomhaver var maten mycket, mycket god! Till och med sådana små detaljer som det aniskryddade, hembakta knäckebrödet var härligt. Mycket trevlig personal och ett galet utbud av singelmalter - främst givetvis Ardbeg. Jag övervägde inte att beställa in a wee dram av den klassiska årgången 1974 (som fanns till det facila priset av 1400 kr/cl) som avrundning, utan valde istället Ardbeg Supernova 2009 som inte var fy skam -men ärligt gillar jag Uigeadail bättre - vilket Matilda valde.

(Uigeadail t v och Supernova t h)


När vi samlat ihop oss rullade vi till bussen och direkt hem - utan att passera Gå. Dagen har varit fullpetad och jag är trött och vill bara sova nu. I morgon bär det av till min älskling...

Inga kommentarer: