onsdag 29 februari 2012

att skriva för glädje


Vi ska träffas fem onsdagskvällar å rad, i vårt fina biblioteks läserum. Skrivklådiga och sugna på att dela varandras tankar, bli inspirerade och att få pröva oss fram med nya idéer. Idag var första träffen. Tema: Sinnena och minnena. Ett par uppvärmningsövningar, en del goda råd och tips och så skriva om dofter.

Fast jag valde att skriva om lukter, i stället. Jag skrev om lukten av svinskit på halländska åkrar och hur lukten får lyckobubblor att fara runt i bröstet på mig eftersom lukten ger hopp om skarpt lysande vårsol och sjungande lärkor. Om lukten av rutten tång på en vidsträckt, nästan evig, sandstrand, vid mitt västerhav, som minner om milslånga höstpromenader, nattliga simturer och ensam kontemplation på en mountainbike, just där sanden och saltvattnet möts. Och om lukten av bensinångor, avgaser och motorolja som förflyttar mig till ett underjordiskt garage som ibland var en del av min skolväg...

Att skriva är glädje.

Inga kommentarer: