söndag 2 februari 2014

kyndelsmäss


Godmorgon, Vilma!
Bröddeg på jäsning (det långjästa med mycket kummin som jag så ofta bakar), många tända ljus, Godmorgon, världen på P1, Nina Persson i högtalarna, plusgrader ute och en rejäl kanna nybryggt av Byns bästa. Bra start på en bra dag.

Idag tänkte jag också, efter långt om länge, ge mig på att laga veckans luncher och eftersom jag dels råkade ha en stor bit fransyska (kött, alltså, inte en dam av franskt ursprung) i frysen och dels gott om chili så köpte jag upp mig på resten (blekselleristjälkar hör inte till stapelvarorna i mitt kök...) och ska nu äntligen ge mig på att laga en Riktig chili. Det blir intressant! Jag är ju liksom sällan först med det sista och allt tjat om chili och om pulled pork har fått mig så anti att jag helt enkelt inte velat prova att laga det själv. Men... chili är ju gott så varför inte göra en själv?! Dessutom kan jag hiva in långkoket i ugnen när jag tar min långpromenad och låta den sköta sig själv.

I övrigt... långpromenad, vika tvätt, kolla Vinterstudion kanske (med ett getöga), ösa bra musik, läsa, leka med katter, ringa barn och på allehanda vis njuta helgen hela vägen rakt in i måndagen.

2 kommentarer:

ANNA sa...

Åååhh.. gråing...

magda sa...

Mmm... fina Vilma... <3