måndag 17 februari 2014

stadsvandring

Almarnas kulle...
Vilken helt underbar dag det har varit i Stockholm idag! Sol, sol, sol! Blå himmel! Som gjort för något av det bästa staden har att erbjuda... promenader!
Jag gick först till Skogskyrkogården. Hittade snabbt den där takten som jag kan hålla i evigheter. Nästan, i alla fall.
Minneslunden. Det påstås att P finns där och jag har haft ett litet skav i mitt medvetande... att jag borde gå och hälsa på honom. Men, som jag misstänkte, var han inte där. Jag förstår inte vad han skulle göra där någonsin och i synnerhet inte en dag som denna då han antagligen vandrar ute på Gålö eller kanske längs Stenstranden nedanför Nynäshamn... med Öja där ute i det blå, glittrande och längtan om en ny fiskesäsong. Nå. Nu vet jag. Skavet är borta.
 
Från Skogskyrkogården gick jag in till Skanstull och vek sedan ner mot Eriksdalsbadet för att så följa Årstaviken bort till Hornstull där en varm veganmacka hägrade, på Vurma. Att sitta där, på en blå bänk mot solväggen, och känna vårsolen värma mitt ansikte... vårkänslor! När en går långt kan en inte bli sittande för länge för då riskerar musklerna att stelna till så jag fortsatte vidare längs vattenkanten. Förbi Långholmen och följande Söder mälarstrand till Slussen och sedan över till Skeppsbrokajen, förbi slottet och över Strömbron, förbi Grand och ut på Skeppsholmen och vidare runt Kastellholmen och så tillbaka in mot Sergelstorg och ett pit stop på Wayne's på Drottninggatan för en flat white och lite benvilande. Sista svängen tog jag upp mot, och runt Hötorget för att eventuellt träffa Frida för middagsdejt, men tiden var inte på vår sida och jag var för trött och hungrig för att vänta så vi kom överens om att ta det nästa gång och sedan gick jag tillbaka ner till Skanstull där jag hittade ett trevligt sushiställe och beställde in tio vegetariska. Misosoppa och hett te fick jag till och jag fick äta snabbt och sedan skynda ner i tunnelbanan - annars hade jag nog somnat tvärs över bordet.
Malin är på Operan och jag dricker te och häckar i soffan. Jag ska försöka hålla mig vaken en timme till, men jag får se om jag orkar...
I morgon är det en ny dag. Med skidskytte och... promenad. ;)

Eniros mätare säger drygt 22 km.

Stegen stämmer, men inte sträckan.
Den mäter alltid lite för kort.
Jag har ställt in stegen fel.



Inga kommentarer: