onsdag 18 augusti 2010

men orka...

Jag sitter vid köksbordet och dricker mitt morronkaffe. På radion intervjuas Maud Olofsson. Jag stänger henne ute. Jag blir trött bara jag hör henne prata så att fokusera på vad hon dessutom säger är svårt. Hittills har hon i alla fall inte gjort några galna utspel. När jag läste om sossarnas senaste idé i gårdagens DN (ära vare Buddha för att kunna läsa pappersvarianten igen, på jobbet!) trodde jag att det var ett skämt. Lämna in tvätten på tunnelbanan? Köpa butlertjänster? Ehh... Joråsåatte... För att unga familjer ska ha mer tid "att älska och leva", fritt ihågkommet. Bortsett från att förslaget kan vara det fjantigaste jag hört är det uppenbarligen inte så många sossiga (tossiga?) idésprutor som åker tunnelbana - vid väldigt många stationer finns redan kemtvättar och små butiker... Bärare är det dock rätt ont om - vilket ju kunde behövas om man skull ha tvättkorgen med sig...

Och Sabuni vill korta ner föräldraledigheten för människor som invandrar hit och tvinga flyktingar att ta låglönejobb (läs: slavarbete). Jan Björklund talade igår om "en socialdemokratisk jantelag" som hindrat riktigt duktiga elever från att nå sin fulla potential i skolan. Det är ingen ände på galenskaperna och skitkastandet, från alla håll. Jag blir bara så trött och orkar inte engagera mig.

Det enda roliga kring våra politiker jag hört på sistone är det en av mina kollegor sa, apropå att Göran Hägglund är hennes sommargranne på Öland och att hon hade träffat honom på en fest: "Frun är skittråkig, men han är så trevlig att jag hade gillat honom om han inte varit Göran Hägglund"...

Det är ett underligt ljus ute. Himlen är alldeles jämngrå men solljuset tränger igenom och dränker in allt i ett svavelfärgat dis. Soligt och ändå inte, liksom. Det bådar gott för dagen. Jag kan gå till jobbet utan tröja eller jacka även idag. Skönt!
(Det var en fin sensommarkväll igår - som gjord för en powerwalk!)

Emmaboda 18 augusti, 2010

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frun är skittråkig, men han är så trevlig att jag hade gillat honom om han inte varit Göran Hägglund


Underbar

/R

magda sa...

Men eller HUR!? :D