onsdag 4 juni 2014

dagarna...

Ebb vid Robin Hood's Bay
Dagarna i England bara rullade förbi. Trettiosju elever och fem lärare. Regniga dagar och dagar i strålande solsken. Jag fick till och med ett par timmar i bikini på en strand. Sedan kom högvattnet in.

Små strandhytter vid södra stranden
Vi har gjort det vanliga. Som aldrig blir vanligt. Vädret skiftar. Grupperna är olika. Vinklarna blir nya. The moors: Robin Hood's Bay, Whitby, Goathland. Två dagar i York. Studiebesök här och var. Ätit engelsk mat. Och italiensk. Och indisk. Vi har gått. Gått, gått och gått. Ingen dag under tjugotusen steg (förutom heldagen med muntliga delen av nationella provet), men ofta mer. Umgåtts. Med eleverna (fina och goa!) och kollegorna (trivsamma, de också!). Med våra två polska gäster (två lärare som var med på resan) och med våra guider som vi ju lärt känna genom åren. En blueskväll hann det bli också. Och fantastiskt härliga, supertidiga morgonrundor längs havet med sköna kollegorna Malin och Anders! En av morgnarna måtte alla planeter ha stått på rad för solen sken, det var lågvatten och vi joggade längs hela stranden, och tillbaka i morgonvärmen. Fint minne!

Ja. Det är vackert!
Vi kom hem natten till igår och efter tre timmars sömn var det bara att kliva upp och gå till jobbet. Tenta i religionskunskap. Förberedd till tänderna, givetvis. Idag arbetar jag hemifrån för att hinna rätta alla, tillsammans med elevernas fördjupningsarbeten. Medan jag dricker mitt morronkaffe lyssnar jag på ett inslag i radion, om det nya betygssystemet. Till stor del håller jag med. Det här systemet är mycket bättre än det förra, men det har sina fläckar...

Elevarbete, Art Class, Sixth Form College,
Scarborough
Tanken var att faktiskt smita ner till Sweden Rock idag, bara för att ta emot husvagnen och invänta käraste dalkullorna Netti och Lillis, men som grädde på gårdagsmoset blev jag tvungen att omgruppera mig själv och bränna ner till Blekinge efter arbetsdagens avslutande APT. Ägaren av campingen meddelade nämligen (när jag ringde för att ge honom registreringsnumret på husvagnen så att uthyraren skulle kunna komma in genom gaten och ställa upp den åt oss) att han inte tänkte släppa in vagnen om den levererades på onsdagen. Snabb telefonkonferens med uthyraren som, till skillnad från campingägaren, besitter en viss intellektuell spänst och som lovade vara på plats kl 19. Bara att köra ner, alltså. På plussidan (förutom att jag inte somnade vid ratten när jag körde hem) var att jag fick kramas med en hel hög ljuvliga rockvänner! Och jag behöver inte köra ner idag vilket jag tänker ska ge mig utrymme för lite festivalförberedelser (som att tvätta, handla och tänka ut nödvändigheter) och ett pass på gymmet. Nej, det är varken tisdag eller torsdag men jag kan vara flexibel, jag också! Och i morgon bränner jag ner till festivalen igen, direkt efter jobbet!

Regn i York...
Nu: lite mer kaffe, kattgos och sedan väntar tjugo prov, och lika många uppsatser, på rättning, bedömning och betygssättning!



... och sol över Gryningspatrullens morronPW!

Ebb i marinan, Scarborough.

1 kommentar:

Bara brittiskt sa...

Åh så fina bilder av mina gamla hemtrakter.