söndag 29 juni 2014

lite stillsamt hålligång

Vilken lugn, avslappnad och innehållsrik dag det var igår. Sovmorgon, morgon"jogg" och långfrukost. Så småningom dra sig till Ällebäck (via ÖoB i Nybro eftersom en ny, men redigt billig, sovsäck behövde införskaffas) och sticka och dricka te framför brasan på The Tea Room. Alltid lika mysigt och underbart och avkopplande. Ett nytt rum har de också inrett, som jag tänker funkar alldeles väldigt fint till musikkvällarna, men jag kom av mig och glömde plåta takbelysningen som bestod av kubbar (a k a bowler hats). Kul, originellt och snyggt!

Efter tedrickande, stickning och småprat till brassprak och engelska 40-talsschlagers drog vi vidare i västerled, mot Åfors och sista föreställningen där, av Glasjesus. Jag har sagt det förut och säger det igen: se den i Hovmantorp i augusti - om det inte redan är utsålt! Ljudsättningen fick oväntad assistans av vädrets makter så att ju mer orosmolnen hopade sig över Orrefors bruk, ju högre mullrade åskan och regnet tills de fick göra några minuters avbrott i föreställningen för att det inte gick att höra skådespelarnas repliker. I pausen fanns det enkel fika och det var sådär chosefritt och charmigt som det bara kan vara på landet.

När föreställningen var slut skyndade vi ut i regnet och sedan hem mot Byn för att äta rester (pastasallad, potatissallad och stekt kyckling), dricka rosévin och kolla fopoll (Brasilien-Chile). De som känner mig hittar två "fel" där... ;-) Men det var en mycket spännande och trivsam kväll med straffsparkar och småprat och plötsligt var timmen bara väldigt sen igen.

I natt har jag drömt om ringwraiths. Jag har befunnit mig i någon slags husvagn, model jättestor, med barn och vänner och det har, som vanligt, varit duktigt förvirrat men mot slutet av drömmen satt vi i alla fall och försökte gömma oss för en av nazgulerna bakom en dörr av... glas. Jag tror jag avstår från att analysera detta.

Det rinner något blågrönskimrande under min bil. Det får bli verkstan imorgon. Har verkligen inte tid och lust med något trams när jag ska ut och långköra.

Men idag är det långfrulle på altanen och sedan får jag se. Ikväll ska jag nog "löpträna" igen. Annars göra så lite som möjligt. En arbetsvecka kvar...



Inga kommentarer: