måndag 23 juni 2014

om att sköta sitt...

Sa jag att den är gruvligt bra?
Jag bor i en liten By. Jante är allestädes närvarande. Jag har förstått att även jag är föremål för förvetet tyckande. Det tycks att jag kör en för stor och dyr bil med alldeles för många hästkrafter. "Vad ska hon med den till?" har det tydligen sagts. Nyckelordet, och det som gör det hela så irriterande, är inte ordet "vad" utan "hon". Ingen säger någonsin så om en mans bilinköp. Men om en kvinna köper något annat än en rosa Nissan Micra eller någon annan TJEJBIL så ska det jävlarimej tyckas.
- Up yours, är min kommentar på det.

Det tycks också om min lön, och om mitt förstelärarskap, och det has synpunkter på att jag betalar RUTger för att t ex klippa gräset i min trädgård. "Vad ska man med hus till om man inte ens klipper gräset?" är en kommentar som fällts. Jadu... fattar du inte det så är det knappast jag som äger det problemet.

Egentligen blir jag inte särskilt arg. Inte alls. Men tämligen road och allra mest full i skratt, faktiskt, - här i mitt [alltför stora..!] hus - över små människor med snäva horisonter och stora skygglappar. Jag har inget att bevisa (mer än för mig själv) och inte heller något jag behöver förklara eller försvara. Men så pass mycket kan jag säga att jag gillar stora, starka bilar som går förbannat fort (och hade gärna haft en ännu större och starkare och snabbare, om jag kunnat) och jag har en sådan för att jag kan. Likadant med gräsklippningen. Jag lejer bort det för att jag tycker det är tråkigt och för att jag... kan. Snöskottning om vintern, däremot, det gillar jag. Så det gör jag. Svårare än så är det inte. Jag låter också sakkunnigt folk snickra och rörkröka och serva tvättmaskinen, men jag målar själv, jag pysslar med pellets och panna och jag tvättar själv. Fast en vet aldrig... funnes det en tvätt nere på hörnet skulle jag kanske dumpa mina kassar där, om måndagarna?

Präktiga, duktiga och rediga människor undanbedes, tack.

Ridin' With The King - B.B. King & Eric Clapton


PS. Nu har jag en ny mobil och så gott som alla mina kontakter är återställda. Det blev en Samsung, igen. En VIT. Lite wild and crazy måste jag ju ändå vara.

4 kommentarer:

Teresa Terttu Brunzell sa...

Hehe,bästa sättet att bemöta såna kommentarer är rycka på axlarna, och gasa lite extra..
Jag lyssnar inte längre, över huvudtaget på vad folk säger om mig.
Och vill någon upplysa mig om vad FOLK pratar om mig, blir jag genast lite frågande, vad budbäraren har för motiv...

magda sa...

Du har så rätt, kära Terttu! Jag bryr ig inte men kände ett visst behov ändå, av att dela...

"Budbärarna" känner mig och vi garvar åt det... ;)

ming wan lee sa...

haha! härlig läsning Magda! Missunnsamheten är en synd som borde ristas i sten. Det är dock stort av den missunnsamme att låta oss skrocka i smyg, bakom deras rygg ;)

magda sa...

Ja, det är generöst ändå! ;)