måndag 26 juli 2010

en långsam dag

Jag orkade inte dricka det där kaffet. Fyllde en termos och tog med ut, men jag drack bara några munfullar och blev lite illamående. Satt ute i bersån och läste trädgårdstidningar och lyssnade med ett kvarts öra på Sommar. Fick lite idéer. Ur tidningen, that is. En av dem testade jag pronto; vi får mycket mer basilika i drivbänkarna än vi kan göra av med, så jag testade att plocka några nävar blad, mixade dem med olivolja och frös ner dem i iskuber. Jag ska frysa in på vanligt vis också, men den där oljegrejen kunde vara rolig att prova också. Och så ska jag smaksätta olivolja med rosmarin och chili och vitlök. Det hade varit roligt om till och med vitlöken vore hemodlad, men det får gå ändå. Men nästa år... då... Timjan får vi en fin skörd av och den ska jag torka i små knippor. Oregano har jag bara en kruka av så den ska jag försöka övervintra i stället.

Vad har jag mer gjort idag? Jag har kört några maskiner tvätt. Det har varit fint torkväder, soligt och lite vind. Jag har blötlagt olika bönor, som jag ska koka imorgon. Jag har pratat med en av mina Annor i telefon. Jag har druckit en sval, god öl med min käraste. Jag har sett ikapp In Treatment. Jag har stickat lite, lite på den röda korven. Jag har varit med Mannen och köpt lite bräder. Jag har gjort en cole slaw. All in all en helt okej semesterdag. Om det inte vore för huvudvärken. Den har bråkat med mig hela dagen. Nu har jag vikt ner mig och tagit en Panodil Zapp. Vi ska grilla vildsvinskorv och dricka weißbier. Det goda livet i bersån fortsätter.

2 kommentarer:

Kat sa...

Hm. Är In Treatment en tv-serie? Jag gillar sånt... (!!!)

magda sa...

Ja, den går på SVT! Mycket intressant!