torsdag 15 juli 2010

roadtrip

(Sjön i De Djupa Skogarna, kl 6 på morgonen)

Vi kom hem igår, från några dagars roadtrip till västsidan. Det var en rolig och omväxlande resa, men det är samtidigt ack så skönt att komma hem igen (och kolla om tomaterna överlevt).

I lördags drog vi till Varberg. Vi tog god tid på oss. Stannade och fikade i norra Skåne och körde den lilla slingrande kustvägen mellan Ugglarp och Varberg. Sedan blev det finaste festen hemma hos Anna (som fyllde år!) och Morten, med andra sköna vänner. Vi satt ute i pergolan i sena natten och njöt vinylplattor.

Innan vi drog vidare mot Stugan Vid Sjön i De Djupa Skogarna, på söndagen, tog vi en fika ute hos Jocke på Getterön. Vi tänkte badat där också (ett snabbdopp) men där var alldeles för mycket badjävlar.

Ute vid Stugan blåste det. Hett. Som att stå framför en hårfön, ungefär. Ingen svalka stod att finna, utom i sjön och den badar jag inte i. Frampå kvällskanten kom min absoluta älsklingsson ut, med kusinen Anton, och vi grillade och umgåsades en stund innan de blev rastlösa och for tillbaka till civilisationen. Vi metade lite planlöst och drog några förskrämda mörtstackare som vi la tillbaka. Sedan sov vi. Trots att vi sov för öppet fönster lämnade myggen oss i fred. Utanför fönstret låg sjön spegelblank och i den totala tystnaden hördes fiskar som slog ute i viken.

(Morgondimma över Sjön)

Måndag. Vi fixade kaffe och brödkakor med klämost och efter att ha fräschat upp oss i sjön (man kan ju gå i och tvätta sig utan att behöva simma omkring med äckliga saker slingrandes runt benen...) styrde vi kosan söderut. Dock inte längre än till Ringsegård där vi unnade oss en god stund vid ett härligt, friskt och salt västerhav. Troligen bästa badet i år! När vi kände oss lagom sandiga och saltiga for vi vidare, mot Skåne. Familjemiddag med Mannens föräldrar och systrar och allmänt avslappnat och trivsamt.

På tisdagen tog vi "de gamle" med oss på en liten runda förbi en av systrarnas nyinköpta torpidyll och sedan vidare ut mot Kullaberg och fyren. Stannade vid en liten havsvik och fikade. Uppe vid fyren regnade det rätt rejält. Det förtog naturligtvis lite av den vanligtvis så fantastiska utsikten men å andra sidan är det ganska läckert att stå högt upp och långt ute på en havsklippa och höra åskan mullra på inte alltför långt håll. Middagen bestods delvis av oss - på väg söderut hade vi dagen innan köpt en varmrökt lax (jag rekommenderar Lynga rökeri, strax norr om Halmstad!) och den satte vi i oss, tillsammans med en god, kall sås och potatis som Mannens far drog upp ur landet. Färskare än så kan man liksom inte få den! Till dessert fick vi nyplockade smultron med glass.

Onsdagsmorgonen randades och med den en viss hemlängtan, så vi åt en snabb frukost och körde raka vägen hem. Tomaterna var mycket tjuriga, men de levde i alla fall! Och sedan ägnade vi resten av dagen åt vattning, lite tvättande och annat pyssel som till exempel att plantera om en del växter (jag) och uppfinna en fiffig bevattningsanordning (Mannen) så vi slipper ligga sömnlösa för bebisarnas (läs: tomaternas) skull, nästa gång vi är ute och far. Vi avrundade med sittning i bersån, där vi svalkade oss med Bloody Mary och sedan åt en god, grekiskinspirerad middag. Mannen stod för kockandet.

Ja. Jag är bortskämd! Och jag gillar't!