tisdag 20 juli 2010

tisdagsmorgon

Det blev inte särskilt sent igår. Jag var nog i säng på "rätt" sida tolv. Låg en stund och läste Sapphires Push (sedermera filmad som Precious, och jag vet ännu inte om jag ska se filmen) och försvann sedan bort i drömmarnas land. Jag har i och för sig inget som helst minne av att ha drömt, men det gör man ju ändå alltid. När väckaren drog igång vid sju var jag helt omtöcknad. Inte värre än att ett par stora muggar kaffe fick ordning på det, dock.

Vi hade det stillsamt mysigt igår kväll, Johanna och jag. Åt middag och drack kaffe och Johanna passade på att låna tvättstugan här. Vi slökollade lite på teve och dippade nyttigt med gurka och morötter i en god sås och delade en flaska Masí och jag tog fram ett stickprojekt. Till min förvåning - och glädje! - undrade Johanna om jag inte hade något stick- eller virkpysselförslag till henne och så letade vi upp lite garn, en virknål och mina amigurumibeskrivningar. Jag blev vederbörligen tokimponerad; hon har inte virkat (eller stickat) något sedan hon åstadkom ett litet troll i syslöjden, back in the days, och ändå tog det henne vid pass tre minuter innan hon fick häng på grejerna och rentav kunde frångå mönstret och virka på frihand. Dessutom greps hon av det där roliga flowet och kunde inte lägga arbetet ifrån sig. Och nu på morgonen, när hon skulle till tandläkaren, tog hon det med sig i en liten påse ifall väntetiden skulle bli för lång! Härligt!

Medan hon får sina tänder synade och lagade ska jag passa på och packa ihop här och vattna mina växter. När hon är tillbaka sticker vi till Björkeryd ganska omgående. I morgon är det stort fölsedagskalas där (en 20-åring och en 50-åring) och det är många små saker att förbereda.

Men än är morgonen ung. Jag hinner dricka mitt kaffe, lyssna på P1-morgon och ta en lång dusch. Solen skiner och jag tänker att det blir en fin dag. Igen!


Emmaboda 20 juli, 2010

Inga kommentarer: