torsdag 7 april 2011

klass

Vad är det med de här "klass123-varningarna"? Något nytt påfund som får mig att undra hurpass curlade vi ska vara egentligen? Om man ändå lyssnar/tittar på väderrapporterna kan man väl själv räkna ut att om det ska blåsa till exempel 33 sekundmeter under natten så är det kanske läge att ta in tvätten? (Det är det ju ändå för bara en slarvig husmor/husfar skulle väl lämna tvätten ute sådär?) Varningarna får kanske snarare den effekten att det skrämmer upp folk? Och lär oss alla att vi inte behöver tänka ut saker och ting själva? Och vad det får för konsekvenser för resten av samhällslivet tänker jag inte berätta. Det får ni klura ut på egen hand... ;-)

Det blåser rätt bra här, förresten. Men risken för sjöfarten på ER-sjön är minimal. Själva sjöfarten är också minimal just där.

Av olika anledningar, men ändå närbesläktade, har jag den senaste tiden kommit att fundera en del över härskartekniker. Jag har också fått tillfälle att se dem praktiseras. Mycket intressant. Intressant men också provocerande. Jag fick senast igår tillfälle att räkna till tio innan jag öppnade käften - eller som det var i just detta fall; skrev något alltför bitskt. (Det handlar alltså varken om min arbetsplats eller min relation.) Kanske kommer jag att utveckla detta närmare, framöver.

5 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Oj! Det låter väldigt läskigt, det sista i inlägget. Jag har aldrig räknat till tio, jag brukar springa å gömma mig istället :/

magda sa...

Själv brukar jag lyckas häva ur mig något mindre övertänkt, men jag övar på det där med räkningen. ;)

Wyzzard sa...

Kan det möjligen vara så att klass 1/2/3-varningarna kommer att göra sitt intåg i livsmedelsbranschen? Det pratas och skrivs en hel del om hur handikappade vi har blivit vad gäller förmågan att själva använda våra sinnen för att avgöra om ett livsmedel är tjänligt eller inte. Står det "bäst före" likställs det ofta med "oätligt efter". Tänk ett system med olikklassade varningar istället. Datum X - varning klass 1, datum Y - varning klass 2 osv. Klass 1 skulle då kunna innebära fullt ätbar men möjligen viss pikant bismak. Klass 3 betyder "ÄT INTE FÖR JÄVELEN!" Varningssystemet skulle naturligtvis vara intelligent och själv känna av hur livsmedlet har förvarats, hur länge förpackningen har varit öppnad och så vidare. Tänk vad skönt att slippa tänka själv.....

magda sa...

Hehe@J!

magda sa...

Men redan nu står det ju "bäst före" på livsmedelsförpackningarna... Inte "förvandlas till giftgegga vid detta datum" - vilket de flesta verkar tro... Så vad som behövs är inte bara mer curling - det behövs övning i läsförståelse också. Eller piktogram. ^^