torsdag 12 september 2013

cowa... bhangra!

Jag återkommer till slöjbärande men för tillfället känner jag mig rätt nöjd. Det har handlat mycket om hinduism idag, på lektionerna, och ibland är det ett tufft jobb att hålla oss hyfsat på spåret då ungdomarna har tusen och en funderingar och frågor kring saker med någon form av religiösa konnotationer. Nyfikna, vetgiriga och observanta vill de ha svar på allt. Direkt. Ibland går ett svar att få - ibland får svaren vänta. Våra lektioner blir dynamiska och i slutändan logiskt ihopknutna och så kommer vi vidare ännu en bit. Roligt, spännande och... totalt utmattande!

Därför har jag ägnat kvällen åt helt världsliga ting som proviantering, en sväng till bibblan (lånade en film, Jakten med Mads Mikkelsen och av Thomas Vinterberg, och boken Sköldpaddans långsamma vals av Katherine Pancol) , lite vegetarisk matlagning (det blev en ihopsnitsad kolijoxgryta med bönor, böngroddar, svamp, lite chili och andra kryddor), läsning (Stephen Fry's The Fry Chronicles är underbar!) och lite tittande på några intressanta kortfilmer att använda i undervisningen. En på alla sätt trivsam torsdagskväll. Ajusteja... jag har lackat om naglarna också.

Kvällen är vacker och vore jag inte så urlakad skulle jag ta mig en kvällspromenad runt sjön. Som det är nu tar jag en bloggpromenad och sedan bär det snart av uppför trappan, mot sovrummet.

Djupsinnigheterna får vila. Nu blir det lite bhangra!

2 kommentarer:

ANNA sa...

Vet du va Magda... det finns ju massor av utövande kristna som valt att ha slöja och "icke avslöjande kläder" varje dag. En stor grupp av dessa (om man nu ka nklumpa ihop dem alla som en grupp..) har till å med gått ed vid stor ceremoni på att göra så... Gruppen jag syftar på är givetvis katolska nunnor...



Förtryck, oavsett om det är pga religion, åsikt, kultur eller kön är urdumma grejer som vi gemensamt måste hjälpas åt mot men den strävan får inte heller "drabba" varje individs valfrihet och rätt att leva sitt liv som de vill....

magda sa...

Helt rätt, Anna. Men av någon märklig anledning är det ingen som ifrågasätter det! Konstigt, eller hur?