lördag 28 september 2013

nämen lite religionsfilosofi light på morronen, kanske?

Lördagslyx är att ligga kvar i sängen när en har vaknat alldeles av sig själv och sedan bara fluffa upp täcket omkring sig och ligga och lyssna på Naturmorgon och ana att en ledig lördag kommer smygande. Så småningom gå ner i köket (raggsockar anbefalles!) och fixa sig kaffe och tända ljus på köksbordet. Slå sig ner alldeles i lagom höjd med Lundströms bokradio. Som inleds med att ett par musikanter från Frälsningsarmén sjunger den gamla dängan Ovan där. Jag blir alldeles full in skratt och frustar nästan ut kaffet över bordet när jag kommer på mig själv med att sjunga med. Min farmor älskade den där låten (liksom hon också älskade Artur Eriksson och Jan Sparring) och kunde minsann kompa sig själv på gitarr när hon sjöng den! Jag har nog aldrig lyssnat så noga på texten... men idag fick den tag i mig. Jag saxar lite ur den:

Här vi känna brist och nöd, 
sakna ofta hjälp och stöd
trötta anden hungrar, törstar under ökenfärden här
Men vi tro på Herren Gud, lita helt uppå Hans bud
Vi förstår hans vägar bättre ovan där

Hm. Ur ett positivt perspektiv kan en här tänka sig att en stark tro och förtröstan hjälper och stöttar den troende i olika motgångar och belöningen för detta kanske låter vänta på sig, men den kommer ändå - om inte annat när en så småningom strövar över de himmelska ängderna.

I ett mindre positivt perspektiv skulle texten kunna användas för att visa vikten av att underordna sig Gud, inte ifrågasätta varken honom eller annan överhet och att det lyckligtvis finns de som förstår bättre än en själv och vet hur tingens ordning är inrättad och att folket måste rätta och packa sig därefter. Tids nog ska de också införlivas i de klokas, insiktsfullas och begripandes skara. Då är det ju i och för sig för sent. Döda människor gör inte revolution.

Det ena perspektivet behöver å andra sidan inte ta ut det andra. Och gör det inte heller. De samsas sida vid sida och det är... en inte helt behaglig tanke.

Ha! Jag tror just jag fick en lektionsidé... Ska utveckla den medan jag suger i mig morronfixen och fortsätter lyssna på Lundström & Co.

Eders [lättviktsfilosofiska],
-M.



Inga kommentarer: