söndag 16 maj 2010

sammanfattning

En fyra dagar lång ledighet är till ända. Vi har hunnit grilla och sitta ute i kvällen och samtala och dricka vin tills mörkret föll. Jag har klippt gräs och Mannen har grävt och donat. Vi har vattnat och glatts åt spirande frön. Vi har umgåtts med både den äldre och den yngre generationen. Jag har fått en garnvinda! Köksfönstret är nu hemvist åt tre olika sorters pelargoner; en häng-, en mårbacka- och en billighetssort. Jag tror att pelargoner är ett nytt intresse! De är billiga, rätt lättskötta och svåra att misslyckas med (jag såg Lasse Anrell stamma upp en i teve häromdagen!). De i köksfönstret är vackra och de har sällskap av en chiliplanta som det också ska bli spännande att pyssla med. Vi har sett på film och på Trädgårdsfredag. En syndigt lång lat förmiddag har vi också unnat oss (idag) då min käraste först fixade kaffe och mackor på sängen och sedan låg vi och läste ut varsin Roslund & Hellströmbok (Mannen läste Odjuret och jag Tre sekunder) tills det faktiskt var tidig eftermiddag. Sent omsider kom vi oss dock ut i trädgården. Mannen snickrade flinkt ihop två avlånga blomlådor som jag målade med slipersolja. Så mot söderväggen står nu sex tomatplantor under skydd av vackra gamla fönster och vårlöken har stuckit upp i drivbänkarna.

Vi har bedrivit viss spaning efter "grannen" också, men både igår och idag har han varit helt tyst. Antagligen har han fått ligga.

Och nu väntar en ny arbetsvecka. Lite annorlunda för min del och rätt intensiv, men också intressant.

Inga kommentarer: