lördag 8 maj 2010

a song for europe

Regnet droppar ner utanför köksfönstret och ute över sjön och hela Blekinge och, som det känns just nu, hela Europa. Kallt är det också och försiktigt blåsigt. En dag att kura inne. Jag saknar inte sysselsättning, bara jag kommer igång; jag ska lägga upp ett par byxor åt min käraste, jag ska klä om ett par sittdynor till bänkarna i köket, jag har böcker att läsa, stickningar att sticka och jag har ett sug efter att baka något gott och kanske också något nyttigt. Bäst vore om de två storheterna "gott" och "nyttigt" kunde sammanfalla i muffins att förtära till eftermiddagsteet. Som om vi brukar dricka eftermiddagste. Det brukar vi inte. Vi dricker ofta te på kvällen, däremot. Utan muffins. Men idag... Te, muffins, tända ljus, filtar och kakelugnssprak.

Vädret påkallar en viss slags musik. Roxy Musics A Song For Europe är absolut perfekt, för ändamålet. Absolut perfekt. Leta upp den i er skivsamling. Eller på Spotify, ifall ni saknar skivan. Youtube kan också funka.


Björkeryd 8 maj, 2010.

Inga kommentarer: