måndag 23 maj 2011

semesterfundileringar

Jag kanske skulle göra något alldeles nytt den här semestern? Åka på stickläger i Norrland? Bokcamp i Älvdalen? Skrivarkurs på Öland? Jag tror jag hade gillat det. Men... nå... jag får se. Kanske... nästa sommar? Jag har ju min Stockholmsvecka spikad, sista veckan innan skolstarten precis som förra året, och det tänkte jag göra till en återkommande tradition. Stockholm i mitt [besökar]hjärta!

Men än är det ett bra tag till semestern. Först är det tre veckor kvar på läsåret och sedan ska jag arbeta tre veckor på sommarskolan. Engelska, förstås. I mitt huvud pågår planeringen för fullt. Förra året kände jag ganska stor stress och press för att hinna räcka till för alla, men i år vet jag hur upplägget ska vara för att det ska fungera optimalt och jag har en del idéer kring hur vi ska arbeta. Det blir intensivt, såklart, men ännu mer roligt!

Via facebook hittar jag en läsvärd länk till Aftonbladet. Eftersom jag inte vill stödja s k kvällstidningar brukar jag inte ens läsa den på nätet, men Rosanna Dinamarcas inlägg i riktning Jan Björklund är väl värt att läsa och fundera över. Att sätta stopp för fenomenet skolan som vinstgivande bolag behöver faktiskt inte vara svårare än så. Och jag tycker Dinamarca är rätt snäll. Jag tycker personligen att vinstdrivande företag av den sorten som driver skola som om den vore en industri ska ges en fot i ändalykten och skickas ut i evig omloppsbana runt någon fjärran planet. Rakt av. Våra ungas lärande får bara vara föremål för vinst om den vinsten sedan, till sista öret, vänds tillbaka till skolverksamheten och därmed gynnar eleverna.

Jag gick inte och klippte mig idag. Jag tar det en annan dag. Kanske imorgon. Arbetsplatsmötet drog ut på tiden och jag hade inte hunnit med både klippning och slängande av skräp, på Miljöstationen. Miljöstationen vann. När jag var klar där körde jag bort till bibblan och lämnade en liten trave böcker - och lånade på mig nya, förstås. Bland annat en biografi över Bang som jag hört så mycket om i alla år, men aldrig bekantat mig med.

Jag vet att jag i morse umgicks med planer på att ge mig ut och gräva någon timme ikväll, men till det fanns ingen energi att uppbåda. Kanske imorgon. Vi får se. Jag har ingen direkt brådska. Det är ju en av de sköna sakerna med trädgården; jag ska ha den i många, många år. Det jag inte hinner, eller orkar, idag kan jag ju göra... om två år. Trädgården är till för min glädje och njutning. Inget annat.

Ungefär som min soffa. Ikväll ska jag vila i den, drickandes te och tittandes på teve ett par timmar. Vetenskapens värld och Himmelblå. Sedan flyttar jag över till sängen...

2 kommentarer:

Caligula sa...

Dinamarca är mycket bra. Har dock riktat polemik mot henne i min blogg när hon ville avskaffa religionsämnet. Vinstdrivande skattefinansierade skolor ska absolut inte tillåtas i mitt tycke.

Aftonbladets kultur- och debattsidor är mycket bra i mitt tycke. Även ledarna. Expressen, och i synnerhet Kvällsposten, är fruktansvärda tidningar. Men även där kan det publiceras guldkorn.

magda sa...

Ja, där är en punkt där jag inte heller håller med henne. Religionsämnet behövs!

Jo, ett och annat bra har jag ju sett i Ab-länkar. Jag kanske ska ge det en chans ändå?