söndag 21 november 2010

familjehelg

När jag vaknade i morse var jag precis så trött som jag förtjänade; det blev sent igår - eller snarare i morse. Jag vet faktiskt inte när vi kom hem men det var i alla fall på fel sida av klockan tre. Men vad spelar det för roll när kvällen var galet trevlig. Efter en dag på stan med Johanna, Jenny och Johnathon med stros och fika på mysigt café (Oslo har hur många myscaféer som helst!) splittade vi för några timmar (varvid jag och Johanna gick till Grønland för kebablunch och grönsaksinköp) och sedan sammanstrålade vi på en rockpub för att ta en öl och bege oss ut på något hemligt som Johanna och Jenny hade hittat på. Det visade sig vara en konsert i Oslos coola operahus, med operaorkestern. Mycket maffigt och vackert - såväl föreställning som byggnad.

Sedan tyckte Jennys kompis Kennet att vi skulle kila inom en mellanösternrestaurang för att kolla in en magdansshow, som en av hans kompisar skulle köra, och vi hann precis se showen och sedan halvspringa till en bar vid busstationen för att möta upp med Matilda in transit fvb Gol, och extrajobb. Vi kramades och stojade i en dryg halvtimme innan det var dags att vinka av henne och sedan gå till rockhaket Rock In där vi sedan blev kvar till rätt sent. På väg hem slank Johanna och jag in på hennes jobb och tog en avslutande drink - och sedan falafel tvärs över gatan - innan vi gick hem och ramlade i säng.

Inte konstigt att jag var trött i morse alltså. Huvudvärk hade jag också... Men vi klev tappert upp, gjorde oss i ordning och promenerade tvärs över stan, till Frogner, hem till Jenny och John för brunch. Promenaden hade det goda med sig att huvudvärken försvann.

Vi hann träffa min systerson Anton också, som bor hos J & J. Sedan stack John iväg för att fiska havsöring och vi tog bussen ut till Bygdøy och Kon Tikimuséet. Läckert! Sedan tillbaka till Frogner och mys och småprat medan Johanna lagade sushi. Mera småprat och tända ljus och god mat och kaffe och så småningom promenad tillbaka genom stan.

Nu ska vi dricka te och pyssla med den fina presenten jag fick av Johanna; en digital fotoram! Bortskämd? Moi? ;-)


Oslo 21 november, 2010

Inga kommentarer: